Fussell, Jake Xerxes
Out Of Sight
(Paradise of Bachelors)

”Out Of Sight” är Jake Xerxes Fussells tredje album och han framstår allt mer som en otrolig musikförmedlare. Musikmakare också, men inte minst en förmedlare. Få kan som han hitta gömda guldkorn i den amerikanska sångskatten och ge dem liv, känsla, nerv, drömmar och energi. Kött och blod med andra ord.

Inte minst förmedlare av vad som sades, tänktes och gjordes för en generation eller två tillbaka, men dessutom förpacka dessa fynd i en ny musikalisk inramning. Om det i de båda tidigare albumen framför allt var Fussells och han makalösa gitarrspel som dominerade tar han mer hjälp av ett helt band på ”Out Of Sight”. Han tillför ytterligare en dimension till sångerna med hjälp av på fiol Libby Rodenbough, pedal steel Nathan Golub, trummor Nathan Bowles, bas Casey Toll och piano och orgel James Anthony Wallace.

Fussell har gjort sig känd som upptäcktsresande i musik. Många är de obskyra skatter han har lyft fram i ljuset. Så är det också här. Även om man kanske inte kan kalla ”Jubilee” för en obskyr folksång, men övriga har sällen nått mänskligt öra på senare tid.

Sångerna berättar historier om svårigheter och glädje i kärlek, arbete och fest hämtade från var jag inte ens kan gissa mig till. Som en fiskhandlares klagofyllda utrop i inledande ”The River St. Johns”, eller sången om hur ett bomullsspinneri utforskar död och minnen i ”Winnsboro Cotton Mill Blues” eller fiskarnas gospel som handlar om lika delar markbundet supande som himmelskt överskridande i ”Drinking The Wine”. ”Rainbow Willow” är kanske mest känd som en ”murder ballad” och ”Michael Was Hearty” förs fram i valstakt. Dessutom finns här två instrumentallåtar; ”Three Ravens”, och ”16-20” som skapar en sugande trolskt drömlik stämning.

Fussell sjunger som vanligt med en varm övertygelse och har en förmåga att göra sångerna till bärande berättelser. Att han valt att låta den elektriska Telecastern få företräde framför den akustiska gitarren i ett flertal av låtarna gör också stämning och uppbyggnad lite annorlunda. Allt känns lite mäktigare.

Tidlöshet med värme och djup. Bättre kan det knappast beskrivas. Det finns säkert de som drar öronen åt sig när de får veta att Fussell har valt att engagera ett helt band till detta album. En artist som har gjort sig känd att klara sig bra själv. Men det Fussell åstadkommer här tillsammans med sina medmusiker är att föra sångerna ytterliga ett steg vidare utan att ta bort styrkan hos deras inneboende kraft.

Det här är modern folkmusik när den är som bäst.