Bruni, Carla - Comme si de rien n’etait

Om Carla Bruni varit en okänd nykomling så kan jag slå vad om att hon hade mottagits mycket mer generöst. Kommentar vid skivdebuten: Före detta modell – kan en sådan sjunga? Kommentar när hon nu gjort sitt tredje album: Presidenthustru – ska en sådan sjunga?

Albumets titel, »Comme si de rien n’etait«, betyder i direktöversättning »Som om ingenting har hänt«. Ska det vara en vädjan eller kanske en smäll tillbaka? Hör vad jag diktat, spelar och sjunger. Och strunt i resten!


Men det är ju omöjligt förstås, åtminstone för franska musikskribenter som sätter likhetstecken mellan Carla Bruni och hennes make (och hans politik). Och för henne själv också, eftersom hennes sånger aldrig handlar om något annat än den verklighet vi lever i så måste förstås hon själv, hennes tankar, erfarenheter och liv, också ta plats i hennes sångpoesi.

Carla Bruni, född i Italien och uppvuxen i Frankrike, är upphovskvinna till de flesta av albumets sånger. Hon sjunger mest på franska men också engelska och italienska.

Sången »La possibilité d’un ile« är några tonsatta rader ur en roman av Houllebecq (på temat äldre man förälskar sig i yngre kvinna), »You belong to me« kommer från Bob Dylan (men han har inte gjort låten) och »Il vecchio e il bambino« är en protestsång mot miljöförstöring (av den italienska sångpoeten Francesco Guccini).

Bland Carla Brunis helt egna sånger kan nämnas den minimalistiska, allt mer melodiska »L’amoureuse« (om kärlek i ögonblicket), »Ta tienne« (där Bruni på sitt typiska sätt ordleker med franskan) och »L’antilope« (tiden som gått var svår och den som kommer är oviss).

Det har sagts att musiken (ju ändå) är varierad – och det stämmer. Här finns inslag av swing, blues, latin, bluegrass, flamenco med mera. Fast Carla Bruni är framför allt en mycket fransysk artist. Hon går bakåt till 60-talet, då Françoise Hardy och Antoine diktade och sjöng popchanson, för att sen söka sig framåt till idag och lägga till allt fler influenser.

Så som fransk chansontradition gjort sen åtminstone 50-talet: chanson utvecklas genom modernisering, genom att stå vidöppen för den nya tidens musikformer.

Resultatet är personligt, på samma gång pretentiöst och opretentiöst. Carla Bruni diktar och sjunger vackra och fina sånger med ett djup som ibland kan bli brådjupt. (Vem var det som påstod att pengar är en garanti för lycka?)

Carla Bruni är en de bästa representanterna för dagens sångpoesi från Frankrike. Och sen får väl franska kritiker och somliga svenska tycka hur och hur fel de vill och kan!
Skrivet av Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2018

Ann-Marie Löfdahl: »Visor i Oravais« Emma Ahlberg Ek: »Hillevi« Groupa: “Kind Of Folk Vol 2: Norway” Martin Simpson: “Blues & Tribulations” Marin / Egeland: “Sorpesole” Lena Jonsson: “Places” Unni Boksasp: “Opus 72017” Nordic Raga Ahlberg, Ek & Roswall: »Till dans« Hazelius Hedin: “Jorland” Sudan Dudan: »Heimen der ute« Dagny i forsen Per Gudmundson / Bengan Janson: »Hjeltamôs« Frode Haltli: »Avant Folk« Ingfrid Breie Nyhus: »Slåttepiano« GKN5: »Bestastovo« Långbacka/Bådagård: »Wake Us Up« Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Sea Of Trees« Anandi Bhattacharya: »Joys Abound« Toure Kunda: »Lambi golo« Seun Kuti: »Black Times« Mariza: »Mariza« Lio: »Lio canta Caymmi« Jalal & Ruhollah: »Inshallah« Angélique Kidjo: “Remain In Light Robert »Robi« Svärd: »Alquimia« Canzoniere Grecanico Salentino: “Canzoniere” Inger Marie: »Feels Like Home« Don Cherry: “Home Boy, Sister Out” Bröderna Johansson: »Nordic Blue« Joel Lyssarides: »Dreamer« We Float: “What’s Really Real?” Lisa Grotherus: “Dekontee” Josefine Cronholm: “Ember” Sisters of Invention: “Sol” Lana Trio with Sofia Jernberg Idka Jazz: “The Onion’s Core” Susanna Risberg: “Vilddjur” Amanda Ginsburg: “Jag har funderat på en sak” Aalberg/Kullhammar/Zetterberg/Santos Silva: »Basement Sessions Vol 4 (The Bali Tapes)« Kurt Elling: »The Questions« Gurls: »Run, Boy, Run« Nicolai Dunger: »Terror & Tradition« Françoise Hardy: »Personne d´autre« Joan Baez: “Whistle Down The Wind” Hélène Bohman Blomqvist: “Vi är de levande” Göran Fristorp: »… sjunger Edfelt« Maritza Horn: »Innan elden brunnit ut« Mikael Samuelson & Mats Bergström: »Olle Adolphson 14 sånger« Anna Ihlis: »Avskedet 1864-2018« Amy Helm: »This Too Shall Light« Kate Campbell: »Damn Sure Blue« Aisha Burns: »Argonauta« Judy Dyble: “Earth Is Sleeping” Claes Janson: »Till mina polare« Gunnar Källström: »Så in i väggen« Tom Rush: »Voices« Ulrika Nätterdal: »Hjärtkamrat Karlsson« First Aid Kit: “Ruins” Landstrom: »Whitewater« Luke Winslow-King: »Blue Mesa« Willie Nelson: “Last Man Standing” Joshua Hedley: »Mr Jukebox« Eva Hillered: »New Me« Ester Brohus: »Heart Of The Country« Cliff Westfall: »Baby You Win« Cassius Lambert: “Symmetri” Träden Anders F Rönnblom: »Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard« Richard Thompson: »13 Rivers« Albin Lee Meldau: »About You« Beatles: “White Album” Shemekia Copeland: »America´s Child« Sue Foley: “The Ice Queen” Rory Block: “A Woman´s Soul: A Tribute To Bessie Smith” General Knas: “Reggaestrerad” Jordi Savall: »Venezia Millenaria (700-1797)« Yo-Yo Ma: »Bach Cello Suits« Cecilia Bartoli: “Antonio Vivaldi” Hilary Hahn: “Plays Bach” Vikingur Ólafsson: “Johann Sebastian Bach” Anne Sofie von Otter: “A Simple Song” Iver Kleive/Knut Reiersrud: »Nat i december«
 
Bengt Eriksson
Laddar mer