Paul, Junius
Ism
(International Anthem)

Jazzvänner, här kommer ett tips på en debutplatta som är en intressant lyssning. Basisten Junius Paul bjuder på sitt dubbelalbum ”Ism” på både ny avantgadistisk jazz och gammal beprövad, från aggressiv attack till mjuk melodi. Det är inte minst just variationen som gör lyssning så spännande. Free jazz kombineras med hederlig bebop, modern funk och fusion. Vi bjuds polykromatiska lågmälta poem och hisnande berg-och-dal-banor.

Låtarna är inspelade mellan 2016 och 2019, vilket gör dem till en utvecklingsexposé, en resa i tid och rum, i den moderna Chicagojazzen. Några spår är korta och några är långa, som längs 19.45, med den fina ”Spocky Chainsey Has Re-Emerged” som exempel. Ett annat fint längre stycke från 2016 är ”Paris” med Makaya McCraven trummor och Marquis Hill på trumpet. Inspelningarna från 2018 och 2019 gör Junius med Vincent Davis trummor, Justin Dillard piano och Corey Wilkes blås.

Junius Paul är en skicklig instrumentalist. Förutom sitt eget soloprojekt så spelar han med The Art Ensamble of Chicago och Makaya McCraven´s Combo.

Junius Paul är ingen Charles Mingus, som dompterar stora band med fast hand. Eller en Dave Holland som lyhört följsamt kan stödja den mest personliga instrumentalist. Junius Paul är en skicklig basist med en mängd idéer om hur modern jazz ska förhålla sig till sig själv och sin omgivning. Här syr han ihop en mängd varierande basspelningar med slagverk, klaviatur och blås. Inte minst Jim Bakers intressanta synthesizer gör sin entré här i ”Baker´s Dozen”. ”Asé” har ett lysande basintro som övergår i en drömlik melodi abrupt avhugget av ett snabbt virvlande pianospel i ”The One Who Endures”.

Bli inte avskräckt av inledningsspåret ”You Are Free To Choose”, som är free jazz i dess alldeles speciella betydelse. Livfullt spretigt för att till slut hitta en gemensam linje. Efterföljande ”Bowl Hit” är dess motsats. Långsam och stämningsfull med stråke på bas och slagverk, blås och klaviatur. Som i sin tur övergår i tre kortare nummer med olika form och anslag.

Junius Paul visar på sitt debutalbum den intressanta sidan av jazzen i Chicago av idag. Han har med sig intryck från Miles Davis och Jackie McLean, förvaltade och förvandlade in i vår tid. Utvecklat till ett eget språk. Gott så.