Reed, Jimmy
Mr Luck: Complete Vee-Jay Singles
(Universal)

”Honest I Do”, ”Big Boss Man”, ”Bright Lights, Big City”, ”Baby What You Want Me To Do”, ”Ain´t That Lovin´You Baby”, ”Shame, Shame, Shame” är några av de sånger som gjorde bluesartisten Jimmy Reed så populär. Men det var med ”You Don´t Have To Go” som han 1955 började sin listklättring. Jimmy hade två år tidigare skrivit kontrakt med skivbolaget Vee-Jay, som 1956 kunde se ”Ain´t That Lovin´ You Baby” placera sig på sjundeplats på R & B-listan.

Totalt skulle det bli 18 listplacering under åren 1955 till 1961, där ”Bright Lights, Big City” skulle bli den näst sista. En sång som sedan Van Morrison och Them spelade in. Precis som The Rolling Stones gjorde med ”Honest I Do” till sitt första album och The Pretty Things gjorde med ”Big Boss Man”. Yardbirds, The Animals, Neil Young, The Grateful Dead och Elvis Presley är andra artister som har spelat in Jimmy Reeds sånger.

Denna tre CD-samling innehåller 88 spår från åren 1953 till 1964. Dessutom kompletterat med axplock från en intervju med Jimmy. En samling sånger som både gör en förundrad och förvånad. Förundrad över att han med så enkla medel kunde bli så populär. Förvånad av den enastående styrka som finns i de enkla medel och begränsade uttryck som Jimmy hade. Jimmy sjöng med en tunn, lite nasal röst och spelade ett enkelt munspel. Men det fanns men mjuk tillgivenhet i sången som var så tilltalande och tillsammans med den taktfasta, lätt gungande rytmen var det som gjort för alla älskande dansare.

Variationen mellan sångerna kan mätas i millimeter. Nästan obefintlig. Ändå kan du lyssna dig genom en CD´s 30 spår utan att de känns enformigt. Visserligen har de ibland knappt styrfart och ibland ett lite raskare tempo men i huvudsak i en standardfåra. Avslappnad, lite tillbakalutad stil ackompanjerad av fotstamp eller taktfasta trummor där gitarren bara la tempo och munspelet soloinslagen.

Barndomsvännen Eddie Taylor finns med i kompet på många av sångerna. Lefty Bates användes på gitarr och Earl Phillips på trummor.

Det lakoniska anslaget och det höga lite pipiga munspelet blev förebild för bluesmusiker i Louisiana. Slim Harpo, Lightnin´ Slim och Lazy Lester hade alla Jimmy Reed som förebild. Bob Dylan och Stevie Wonder har utan tvekan lyssnat på hans munspel.

För den som inte har någon av de otaliga återutgivningar som har gjorts genom åren är denna box en guldgruva.