Ramblin´ Minds
In A Blue Mood
(RM Records)

Det är 26 år sedan det norrländska bluesbandet Ramblin´ Minds bildades. 26 år ger respekt med sig. Sedan av början av 90-talet har originalkvartetten med Anders Wedin, Anna Wedin, Leo Holmberg och Katarina Pettersson utökats med munspelaren Mikael Bäckman och efter turnén 2004 med Norrbottens Big Band ville man ha en egen blåssektion. Till kom Horny Minds med Tomas Johannesson barytonsax och Stefan Tjerngren tenorsax. På denna inspelning finns även Mathias Lundqvist med på keyboards.

På ”In A Blue Mood” blandar man egna kompositioner med kompositioner från kända bluesartister. Unga som äldre. Fast mest äldre, får man nog säga att Little Walter, Bumble Bee Slim, T-Bone Walker, Son Joe, Lowell Fulson och Little Milton trots allt är.

Ramblin´ Minds påminner om många andra band som spelar blues. De är bra på mycket och har lång erfarenhet av att spela tillsammans. Kan både tolka andras sånger och komponera egna. Det som skiljer Ramblin´ Mind från alla dessa andra är Anna Wedins sång. Med en personlig sångröst sätter hon en alldeles speciell prägel på de låtar där hon stiger fram till sångmikrofonen. I långsamma, som den egna ”You Had It Coming” och lite snabbare, som Little Miltons ”Ain´t No Big Deal On You”. Övriga sångare i bandet bleknar lite jämförelse.

The Horny Minds gör också skillnad. En mullrande baritonsax lägger tyngd på soundet och ett riffande blås förstärker stämningen. Ett gitarrstick här och ett gitarrsolo där tillsammans med ett vårdat munspel skapar en god harmoni. Det finns en yttre och inre harmoni över musiken.

Och det är kanske där som det också känns lite tamt. Fast egentligen inte. Det går både snabbt och långsamt, och med lite mindre instrument och med väldigt många. Det saknas inte omväxling och variation. Men jag tror ändå att Ramblin´ Minds måste låta ännu bättre live. Det är livekänslan som har tryckts in och förpackats, och förpassats till en CD-skiva när Ramblin´ Minds musik kan vara så mycket större och luftigare i levande livet. Här kommer volymen mer till sin rätt. Det innebär inte nödvändigtvis att det måste vara en stor lokal. Här kan närhet göra stämningen större. Känslan kryper lite mer inpå. In under huden. Där den hör hemma.