Webb Sisters, The
When Will You Come Home?
(TWSR)

The Webb Sisters har, förutom sin egna tre album, gjort succé som bakgrundssångerskor på Leonard Cohens nu pågående långa världsturné. Jag förstår hans val. Charley och Hattie Webb inte bara sjunger underbart, de sjunger dessutom otroligt bra tillsammans. Det är precis som när två röster blir en harmoni. Eller när en röst blir två harmonier. Ja, du förstår. Varma och uttrycksfulla röster med en lyhörd förmåga att arbeta tillsammans och vid sidan av varandra.

Systrarna Webb från Kent i England spelade in denna EP i Los Angeles i en paus på turnén och innehåller fyra sånger. Två är egna kompositioner och två är kända covers. Med de båda egna ”Missing Person” och ”It May Be Spring But I Still Need A Coat” visar de hur väl de känner sig hemma i den engelska och amerikanska folkmusiktraditionen. Systrarna Webb är dessutom multiinstrumentalister och backar upp sin sång med harpa, gitarr, mandolin, piano och percussion.

Här gör de även sin version av den sång vi kanske mest förknippar med Elvis Presley, ”Always On My Mind”, och av Leonard Cohens ” Show Me The Place”, som de även framför under turnén live. Den finns dessutom i två versioner. Dels i det enklare formatet och dels i den orkestrerade versionen, som dessutom har plockats som singel. De gör den till något verkligt magiskt.

Charley och Hatties röster är efterfrågade, och jag förstår varför. Det måste vara underbar att ha två så duktiga sångerskor bakom sig för att lysa upp musiken och stämningen. Att de hamnar där är enbart för att de klarar sig så bra ensamma. De är precis vad denna EP visar. Otroligt vacker.