American Aquarium
Lamentations
(New West Records)

Klagovisorna lär vara skrivna av profeten Jeremia efter Jerusalems förstörelse 586 f.Kr. Sedan placerades de efter boken Jeremia i Gamla testamentet. Musik som bygger på klagovisorna framförs i den katolska liturgin under stilla veckan.

2020 års klagovisor är skrivna av BJ Barham. Och det är ord och inga visor. För hur kunde Gud luta sig tillbaka och låta en nations rop på hjälp förbli obesvarat. Hur kunde han då och hur kunde han nu? BJ Barham ser många paralleller mellan den tiden och vår tid, och beskriver det i tio synnerligen personliga sånger hämtade från djupet av hans själ. Många löften blir inte uppfyllda, och detta är sånger om saker som kväver, skakar om eller krossar människor; religion, politik, missbruk, kärlek, pengar, familj och historia. Sånger om att förlora allting och fortfarande vilja stå upp och ta strid för de saker som betyder mest.

Språket är bitvis poetiskt. Både sargat och ömsint, och framfört med kärlek och övertygelse. Mycket talar för att BJ Barham här har nått en ny nivå i sin roll som kompositör.

Med tydlig pedalsteelgitarr och ett shuffling backbeat gör BJ ”A Better South” till ett av plattans huvudnummer. Bitterhet och besvikelse är bara förordet när BJ avslutar med orden: ”I´m sick and tired of listening to Daddy´s generation/The byproduct of war and segregation/Still thinking they can tell us what to do/Who can live where and who can love who”.

Den meditativa inledningen med titelspåret ”Me + Mine (Lamentations)” anger en ton mer av undertryckt ilska än av depression. Mer bombastisk är sedan ”Before the Dogwood blooms” och i ”The luckier you get” träder Springsteens influens fram som allra tydligast. Sista spåret ”The Long Haul” bildar en slutsats som sammanfattar mycket av vad de övriga sångerna vill visa. Här är en kille som vill, och som kommer, att hänga vid. Länge.

Shooter Jennings har producerat och bandet består just nu av Shane Boeker gitarr, Alden Hedges bas, Rhett Huffman keyboards, Neil Jones pedalsteelgitarr och Ryan Van Fleet trummor.

Sammantaget är ”Lamentations” ett stort och fint projekt där BJ Barham plockar fram väsentliga frågeställningar och försöker ge personliga svar. Han lyckas över förväntan. Bra jobbat.