Green Leaf Rustlers
From Within Marin
(Silver Arrow Records)

Green Leaf Rustlers är ett nytt alias för Chris Robinson. Chris Robinson som vi känner från The Black Crows, New Earth Band, Chris Robinsons Brotherhood, As The Crows Flies och egna album har här slagit sig tillsammans med pedalsteelgitarrist Barry Sless, gitarrist Greg Loiacono, bassist Pete Sears och trummisen John Molo och bildat ett gäng boskapstjuvar.

Albumet innehåller tio sånger inspelade på ett antal livekonserter för ett år sedan. Tio sånger som till stor del är andra kända musikers sånger i egen tappning. Här finns bland annat Rolling Stones ”No Expectations”, Gram Parsons ”Big Mouth Blues”, Big Arthur Crudups ”That´s Alright Mama”, J. J. Cales Ride Me High”, Bob Dylans ”Positively 4th Street, Johnny Cashs ”Folsom Prison”, Townes Van Zandts ”Standin´” och Waylon Jennings ”Ramblin´Man”.

Chris Robinson beskriver själv musiken som något som är: “From the sage smoke and mists of Marin come your local purveyors of Cosmic Cali country music, playing the dusty country classics of your dreams.”

Och jämför det Green Leaf Rustlers gör med: a Marin County hippie hayride, rockin’ and rollin’ through our favourite classic cosmic country covers and keeping the good people dancing the night away under star-filled western skies.”

Även om de inte har valt att spela någon Grateful Dead cover tar de musiken i den riktningen. Det gör Stones ”No Expectations” till en helt ny fantastisk sång. Men precis så är det. Sångerna är egna hybrider hängande på takt och ton skapat utifrån Chris Robinson bild och känsla av hur han vill att det ska låta. Var och en av musikerna är i sig lysande instrumentalister, lyhörda och samspelat. Tillsammans skapar de musik som svävar på countryrockens stjärnhimmel. Luftigt och tidlöst. Det finns en telepatisk interaktion där de tre gitarrerna vandrar ut och in i varandras tonkaskader.

Chris Robinson är känd för att låta sånger dra iväg på löst sammanhängande vägar. Här ligger genomsnittet på 5 – 7 minuter med ”Folsom Prison” som den längsta och som klarar tio minuter med sex sekunder.

Green Leaf Rustlers är ännu ett alternativ för den som vill lyssna på fin psykedelisk rock från Chris Robinson.