Cordovas
That Santa Fe Channel
(ATO Records)

Det är egentligen inte förrän i den sista låten ”Step-Back Red” som det riktigt hettar till. Det är här detta inspirerande band från East Nashville flyttar sig från Laurel Canyon till Woodstock. Lite tyngre, lite taktfastare, lite mer The Band än The Grateful Dead. Men lika hett, lika skönsjungande, lika välstrukturerat som på den halvofficiella debuten ”Cordovas”. Eller lite till. För på ”That Santa Fe Channel” tar Joe Firstman och hans bandmedlemmar ytterligare ett steg i sin musikaliska utveckling. Ännu tätare harmonier, ännu tydligare piano, ännu mer stöt i gitarrerna. Ännu mer av allting men samtidigt ytterst välanpassat, som ungefär kan jämföras med den kända texten ”en för alla, alla för en”.

För det är i den ljuva stämsången, de lätta, sommarljumma harmonierna, det välplacerade pianot och den följsamma gitarren som Cordovas håller på att karva ut sin storhet i ett musiklandskap av massiv konkurrens. För det är en trehövdad stämsång, ett söderninfluerat historieberättande i kombination med lite kosmiskt twang. Det tar oss både 50 år tillbaka i tiden och för oss samtidigt in i framtiden. En stor americana i vardande.

Omtalade för att bära arvet från The Eagles, Little Feat, Allman Brothers Band, The Band och The Grateful Dead till att mer och mer bli omtalade för att vara ett band som står på egna meriter och kvaliteter. Kvaliteter som samspelta röster och en välfungerande kombination av piano, gitarrer, bas och trummor kan göra levande. Och en förmåga att skriva sånger som bär en historia. Inte minst inledande ”This Town Is A Drag” där Joe söker efter illegal spänning i en torr stad. Eller varför inte en boogie woogie i ”Standin´ On The Porch” med sina blåa toner och pedalsteelgitarr i halsbrytande samspel med gitarr och piano. ”Selfish Loner” startar upp med en vacker stämsång och för oss sedan vidare i långsamma valsliknande slingor. Och på den vägen är det. Cordovas har skapat stämningar med sin sång och sina instrument som är personliga och enastående vackra.

Cordovas är förutom basisten Joe Firstman gitarristerna Lucca Soria och Toby Weaver, keyboardsspelaren Sevans Henderson och trummisen Graham Spillman. Och albumtiteln ”That Santa Fe Channel” anspelar på den årliga sångskrivarresan till New Mexico.