Danser, Kat
Baptized By The Mud
(Kat Danser Music)

Kat Danser är en dam som kan sin sak. Hon har kombinerat akademiska studier med musikalisk träning. Hon tog en Mastersexamen där studiet av bluesen under det senaste århundradet behandlades. Just nu arbetar hon på en doktorsavhandling i Musicology där fokus ligger på musiken och dess betydelse. Dessutom är hon lärare i Populär musik vid University Of Alberta.

De forskande delarna av livet har kombinerats med många års musikaliska studier och spel tillsammans med bluesmusiker från södra USA. Det har utvecklat ett gitarrspel och en sång som har både skicklighet och styrka. Som också har uppmärksammats och prisbelönats under åren.

”Baptized By The Mud” är Kats fjärde album och skulle kunna få underubriken kyrkoblues, det vill säga en kombination av den djävulsstödda bluesen och den gudsbejakande gospeln. Det är ett album som Kat har gjort tillsammans med den skicklige musikern och producenten Steve Dawson och det bjuder på en blandning av just gospel, blues och eget material.

Kat Danser är en duktig sångerska och gitarrist. Själv spelar hon både resolectric och slide. Men det som gör albumet till något utöver det vanliga är musikerna som kompar henne. Inte minst Steve Dawson, som har producerat med lyhördhet och dessutom spelar akustisk och elektrisk gitarr, slidegitarr, banjo, dobro, weissenborn och pedal steelgitarr. Dessutom har Kat hjälp av Darryl Havers på piano, orgel och accordion, Geoffrey Hicks trummor och Jeremy Holmes bas. Och redan i den inledande lite snabbare ”Sun Goes Down” plockas piano och slide fram. Även om slidegitarrspelet i olika former genomgående har en framskjuten placering har alla övriga instrument fått en plats i sammanhanget som gör helheten både vacker och intressant. Det är i titellåten ”Baptized ByThe Mud” som banjo, accordion, och lap steel får komma till tals. Efterföljande ”Crazy For You” är en fin blues med inslag av country, ett snygg slidegitarrspel och en god uppbackning av orgel och bas. ”Winsome, Losesome” har en dragning åt Memphis Minnies enkla countryblues. ”Nothing At All” är ett av de spår där Dawn Pemberton och Marcus Mosely lägger sin bakgrundssång och skapar ännu en dimension till musiken.

Förutom sina egna kompositioner har Kat valt att göra personliga versioner av Mann/Weils ”None Of Us Are Free”, den traditionella ”Mary Don´t You Weep” med ett fint bassolo, Gertrude Ma´ Raineys ”Prove It On Me Blues” med sin New Orleanstouch och Mississippi Fred McDowells ”You Gotta Move”.