Anonymous
Inside The Shadow
(Machu Picchu)

Begåvningar belönas inte alltid i den tid då de är verksamma. Amerikanska Anonymous är ett talande exempel på sanningshalten i uttrycket otack är världens lön. Nu gjorde gruppen å andra sidan det inte speciellt lätt för omvärlden att få visa sin uppskattning.

»Inside The Shadow«, som är Anonymous enda skiva, spelades in på bara två dagar 1976, varav hela den instrumentella bakgrunden spelades in dag ett och alla sångpålägg gjordes dag två några veckor senare. Inget kontrakt fanns med något större bolag, utan medlemmarna och producenten Jim Spencer lät själva pressa upp några hundra exemplar för försäljning. De som lyckligtvis innehar ett originalexemplar, på det de med glimten i ögat kallade A Major Label, får antas tillhöra deras familjer och den närmaste vänkretsen. Det normala hade varit att sälja ytterligare hundratals exemplar av »Inside The Shadow« på gruppens konserter, men några framträdanden inför publik gjorde aldrig Anonymous.

Det är naturligtvis inget ovanligt med privatpressade skivor, men det finns två anledningar till att »Inside The Shadow« är just ovanlig. Den första är dess extremt höga musikaliska kvalitet och den andra är utgivningsåret 1976.

Anonymous härstammade från Indianapolis, Indiana, men ursprunget till deras musik fanns att hitta i Kalifornien knappt tio år innan »Inside The Shadow« spelades in. Och precis som de musikaliska tvillingsjälarna i San Franciscogruppen Hot Knives förädlade Anonymous arvet från Byrds, Mamas and Papas, Jefferson Airplane, Beau Brummels och It´s A Beautiful Day.

Med nästan hela den amerikanska kontinenten mellan sig gjorde Hot Knives och Anonymous 1976, oberoende av varandra, varsitt album-mästerverk som båda hämtade inspiration i den tolvsträngade folkrocken som nådde sin kulmen 1967. Hot Knives inspelningar blev, förutom ett par singlar, outgivna fram till 2011 då det australiensiska skivbolaget Grown Up Wrong äntligen gav ut dem, medan Anonymous »Inside The Shadow« har återutgetts i mindre upplagor vid ett antal tillfällen.

Medan Hot Knives folkrock var luftigt lätt fanns hos Anonymous en tyngd som påminner om den engelska folkrockgruppen Trees och deras suveräna sista album »On The Shore« från 1971. I centrum två kvinnors starka röster - Celia Humphris i Trees respektive Marsha Rollings i Anonymous - mot en bakgrund av klassisk folkrock med inslag av tidens progressiva påverkan.

Precis som Jim Fords geniala »Harlan County« länge var en väl förborgad hemlighets hos initierade skivsamlare, är »Inside The Shadow« av Anonymous fortfarande mest en angelägen för oss som ständigt letar efter bortglömda pärlor i rockmusikens historia.

Det är dags att Anonymous kliver fram ur skuggan. De av er som har det minsta intresset för amerikansk folkrock med inslag av psykedelia kommer att älska »Inside The Shadow«. Ni vet bara inte om det ännu.

/Per magnusson