Kramer, Brian
Full Circle
(BKB Music)

För den som inte känner till den mångsidige bluesartisten Brian Kramer, tar vi först en snabbtitt på hans karriär:

Numera stockholmaren Kramer växte upp i Brooklyn, NYC, där han började intressera sig för bluesmusik i en ovanligt tidig ålder. Han sågs ofta på de ställen i stan där en tonåring släpptes in bakvägen för att träffa Buddy Guy, Junior Wells och andra tungviktare som kunde hjälpa honom att hitta de rätta ackorden. Och han lärde sig snabbt. Detta gav möjligheter att få medverka på scener både med andras och egna låtar. 1981 fick han dessutom ett skivkontrakt som blev grunden tilll en omfattande katalog, där många kända namn medverkar instrumentalt eller med bakgrundssången. På debutplattan heter en av de inhoppande gästerna Mick Taylor, känd bl a från Rolling Stones.

Brian blev raskt en välkänd profil, som inte bara höll till på klubbscenerna i hemtrakterna. Han började turnera framför allt hemma i USA, men också i Kanada och Europa. Och det var i Stockholm som han fann en miljö för bluesen som tilltalade honom så mycket att han flyttade hit. Här kunde han jobba med sin musik i den framgångsrika Vattenfestivalen, han var med om bluessatsningen på Fasching och han tog tag i alla bluesälskares Blues Jam på Stampen, där en ny generation talanger kan debutera inför publik.

I Stockholm har Brian Kramer betytt mycket för den vita akustiska bluesen.

På sin nya CD, Full Circle, visar han vad han kan när det gäller att hitta en röd tråd i musiken. Text och melodi växer samman, Kramer sjunger med en erfaren röst som man lätt känner igen och med sig i studion har han ett gäng svenska musiker och vokalister som binder ihop hela paketet. Framför allt munspelaren Mats Qwarfordt har förmågan att ge Kramers låtar den rätta gnistan.

Det enda som jag undrar över, det är varför nästan samtliga låtar kryper fram i ett och samma tempo? Jag gillar ballader, men undrar ändå.

/Rune Häger