Williams Jr, Hank
I´m One of You
(Curb)

Redan 1977 visade Hank Williams Jr med «The New South» att countryn var ett forum för att förvalta sydstatsrockens stolta tradition. Han har fortsatt på den vägen. Liksom Travis Tritt och Sammy Kershaw, i deras bästa stunder, integrerar han de musikaliskt distinkta momenten i Lynyrd Skynyrds och Allman Brothers estetik i en countryram defninierad av det tidiga sjuttiotalets outlawströmning.

På nya skivan »I’m One of You« fortsätter han på den vägen. Det är gycklande träsköden, neopatriotiska anthems, tungt blueskomp, suveräna slidegitarrer och barrelhousepiano. Hank Jr bringar också några av träskrockens förgrundgestalter sin hyllning, bland annat i en intentivt vinande version av Joe Souths »Games People Play«, där Brent Rowans och Chris Leuzingers gitarrer ger en tyngre touch, samtidigt som kören placerar låten i det fruktbara gränslandet mellan klassisk gospel och det tidiga sjuttiotalets soulpop. Att Hank Williams Jr hyllar Waylon Jennings (»Waylon’s Guitar«) på samma sätt som Waylon för trettio år sedan hyllade Hank den äldre och Bob Wills är helt i sin ordning, likaså att låten präglas av den läckra brytningen mellan Dickey Betts-gitarr och Hank Thompson-stomp.

Dessutom gör Hank Williams Jr en av de bättre versionerna, om än bara på en halvminut, som hörts av den monumentalt uttjatade »Jambalaya«, där han finner sitt uttryck långt bortom ett tänkbart möte mellan käre far och Fats Domino; helt plötsligt känns sången meningsfull.

Halvtaskiga grupper på den alternativa countryscenen, främst i Illinois och North Carolina, anförs ofta som arvtagare till Lynyrd Skynyrd, Grinderswitch och den tidige Charlie Daniels. De jämförelserna fallet skändligen på att lysande musiker jämförs med snorungar som aldrig insåg att punken inte var en estetik, utan en psykosocial åkomma. Arvet förs i stället vidare av skickliga studiomusiker i Nashville, när egensinniga sångare frågar efter det. Så är det. Om det sedan är ett läge på gott eller ont är en helt annan fråga.