Elkas, Peter
Party Of One
(Maple/Border/Hemifrån)

Jag måste faktiskt ta det här tillfället i akt och nämna min gode vän Peter Holmstedt på Hemifrån. I flera år nu har han, med outtröttlig entusiasm letat upp och fullkomligt vräkt indiependentreleaser över mig, och andra likasinnade. Långt ifrån allt är bra, men det mesta håller förvånansvärt hög kvalitet. Och med jämna mellanrum dyker det upp något fullkomligt fantastiskt. Som Faris och Salim Nourallah. Som Kip Boardman. Eller som nu senast, Peter Elkas.

Border har äntligen tagit in den här kanadensarens pärla till debut, »Party Of One«, och det är bara att hoppas att dom tar sitt jobb på allvar. Jag är nämligen säker på att Elkas med rätt uppbackning lätt kunnat bli Ron Sexsmiths arvtagare som Sveriges kelgris i området känsliga, men bångstyriga singer/songwriters.

Referensen till Sexsmith är tydlig på flera håll. Elkas är bokstavligen talat en musikalisk lärljunge till sin landsman. De båda känner varandra, har jobbat ihop, och delar dessutom samma trummis i form av Don Kerr.

De har samma lätt handlag med melodier, samma färgskala i harmoniuppbyggnader och när Elkas går upp i falsett på titellåten är hans röst så lik Sexsmiths att jag är tvungen att kolla på omslaget vem det är som verkligen sjunger. Det är Peter Elkas, tydligen.

Men, det finns en stor och avgörande skillnad mellan de båda. Elkas har en helt annan attack, och en, låt oss kalla det soulrockigare attityd än sin mentor. Med det inte menat att Elkas ”rockar” i klassisk bemärkelse, men han låter åtminstone elgitarren ta ett tydligt grepp om de välsnickrade låtarna. För även om han sjunger fantastiskt är det låtarna som har den obestridliga huvudrollen på »Party Of One«.

Lekande lätta, men ändå utmanande, vackra men likväl kärva står de där och pockar på uppmärksamhet. Framför allt »Turn Out The Lights«, som är en kaxigare kusin till Sexsmiths »Right About Now«, d.v.s fullkomligt ljuvlig, kritvit soul. Och så har vi ju den kazooförsedda »Build A Harmony«, powerpopiga »Gone, It’s Gone«, närmast ragtimeflirtande »Everybody Works«, och den gnistrande bluespopen (eller nåt) på »Only You«. Så snyggt, så personligt, så satans, helvetes bra!

»Party Of One« heter plattan, Peter Elkas heter artisten.

Tack, Peter. Båda två…

Fotnot: Albumet släpps den 19/5