Surrender Hill
Just Another Honky Tonk in a Quiet Western Town
(Blue Betty Records )

I min recension av Surrender Hills ”A Whole Lot of Freedom” (2020) skrev jag något om att 18 låtar är lite over kill, att en viss mättnad lätt kan infinna sig. Att Robin och Afton Salmon, som utgör duon Surrender Hill, skulle hålla med vore väl förmätet av mig att tro. Deras nya album, som är en dubbel, innehåller nämligen 24 (!) nya alster i huvudsak skrivna under pandemin. Och det har tagit tid att lyssna igenom albumet där första CDn innehåller låtar som låter sig beskrivas som mellankolisk americana med starka western influenser, medan den andra CDns mer fokuserar på teman som isolering, ödslighet och tomma städer.

Samtliga låtar är skrivna av duon och det är bara att falla till föga: variationen på texter, melodier och arrangemang är imponerande. Under lyssnandet ger sig allt fler favoriter till känna, men jag vill särskilt lyfta inledande stämningsfulla ”Cowboy Campfire Song”, den vackra duetten ”Just Stay” och ”Just Another Honky Tonk” framförd med ett stilsäkert twang. ”Love Your Neighbur” med lysande dobrospel av Mike Daly hade inte skämts för sig i Rodney Crowells sällskap.

Paret Salmon är sagolikt tajta och tonsäkra sångare och stöttas av musiker som förutom gitarr, bas, trummor elegant tryfferar med utsökt dobro- och steelinsatser. Produktionen snygg och krispig.

Det här är ett lysande album. Om nu Surrender Hill får för sig att producera en maffig box kommer åtminstone inte jag att protestera. Missar ni Surrender Hill får ni skylla er själva.