Jonas, Karen
The Southwest Sky and Other Dreams

Karen Jonas visade redan på sin första skiva »Oklahoma Lottery« sin förmåga att fånga en historia och ett öde i ett par korta verser. I en sång som »Suicide Sal« visade hon också att hon kan få miljön att leva sitt eget liv i berättelsen. Hennes berättande har fördjupats och finslipats ytterligare för varje ny skiva, vilket understryks av den nya »The Southwest Sky and Other Dreams«, Karen Jonas femte.

Lyriken genomsyras av stämningsbilder och öden från sydvästra USA, från West Texas till södra California, fast Karen Jonas själv kommer från Virginia. Vi möter bowlaren som inte ger sig utan fortsätter som» The Last Cowboy (at the Bowling Alley)« och lastbilschauffören som blir förälskad i en strippa, men också kvinnor som gett upp drömmarna om ett annat liv.

Varje sång fångar ett liv i ögonblicksbilder, centrallyriska eller berättande. De starka melodierna flyter organiskt samman med Karen Jonas historier och expressivt råbarkade röst. Som alltid får hon suverän backning av gitarristen Tim Bray som växlar mellan western swing, honky tonk-gitarr, släpig shuffle och en teknik genomsyrad av 70-talets sydstatsrock. Den här gången har också Karen Jonas ett fast band med stadig rytmsektion och, tror jag, tillfälligt inlånad steelgitarrist.

Karen Jonas har gjort fem skivor, alla med lysande countrymusik. Det hör då till saken att hon själv inte är särskilt starkt förankrad i countrytraditionen, utan gradvis har vuxit in i den. Med lyriska förebilder som Dylan, Cohen och Mitchell skapar hon dock en utsökt och självständig syntes av starkt gestaltad lyrik och country.