Lovett, Ruby
It´s a Hard Life
(PuffBunny)

Ruby Lovett debuterade 1998 med den självbetitlade ”Ruby Lovett”, så det får väl betraktas som en återkomst när uppföljaren nu kommer efter drygt 20 år.

Ruby Lovett kommer från Mississippi och bildade sitt första band vid tretton års ålder. Att några av hennes förebilder är Merle Haggard, George Jones, Dolly Parton och Loretta Lynn framgår med önskvärd tydlighet på det nya albumet. Någon har beskrivit hennes musik som traditionell country med ett socialt samvete, vilket ter sig självklart i det lovande öppningsspåret ”It´s a Hard Life”, en av Nanci Griffith mer bekanta sånger; ”If we poison our children with hatred. Then a hard life is all they´ll gonna know”.

Fyra av albumets låtar är skrivna tillsammans med Taylor Pie, som också medverkar på albumet med diverse stränginstrument. Förutom Taylor Pie bidrar musikerna Jeff Plankenhorn, Gene Elders Dave Pomeroy och Russ Pahl var och en till att förmedla albumets i huvudsak akustiska palett.

Trots andra lyhörda tolkningar som Allen Reynolds/Bob McDills ”Catfish John”och Carl Jacksons ”Sweet Home Honky Tonk”, är det de egna kompositionerna, skrivna tillsammans med olika musikerpartners, som lyfter albumet till att bli en lyssnarupplevelse över det vanliga. Den ömsinta valsen ”The Blues You and Me” och inte minst rörande hyllningen till adoptivfadern ”A Fathers Love” sammanfattar väl countrymusikens temata om hopp, lycka, sorg och allt där emellan.

”It´s a Hard Life” är en strålande återkomst och förtjänar att uppmärksammas..

/Lars Svensson