Culwell, Ryan
The Last American
(Missing Piece Records)

Han har redan blivit kallad Bibelbältets Bruce Springsteen. Och det är inte för att han spelar megalånga konserter över hela världen med en 50 000 människor i publiken. Utan att det snarare är för att han skriver sånger om den amerikanske arbetaren och dennes sociala situation. Det i sig är kanske inte speciellt unikt. Många har gjort det, och gör det. Men det är sättet han framför sångerna som ger honom en egen speciell röst.

Ryan Culwell gjorde sig ett namn redan med sin föregående platta ”Flatlands”. Ett helt OK album men inte något som går att jämföras med uppföljaren ”The Last American”. Här målar han upp bilden av ett Amerika som är på väg att försvinna och ett Amerika på väg att formas. Lika delar desperation och hopp. Folk skriker, på alla sätt, men få lyssnar. Människor ser inte längre varandra i ögonen, de ser förbi. Oro och ångest pressar fram ett sökande, ett sökande efter mer eller efter något förlorat. Culwell uttrycker det så fint i titelspåret: ”I Got A Old Man Heart And A Broken Down Chevrolet”. Melankoliskt men stolt.

”The Last American” fångar tidens förändringar. Culwells egen uppväxt i ett flera generationer långt arbetarhem i västra Texas till sin egen nutid mer familj och barn, som vill höra sånger som ”Moon Hangs Down”, ”Tie The Pillow To A Tree” eller ”Dog´s Ass”.

Ingen cynism eller misstro i sångerna, även om Culwell tar oss till den dåliga sidan av livet och staden. Från en buckliga Chevrolet far vi fram i ett musiklandskap där det gamla industriella Amerika bleknar och nedlagda fabriker tornar upp sig som gravstenar i ett öde landskap. Så det blir till att leta signaler om liv från en annan värld, som i inledande ”Can You Hear Me”.

Men ”The Last American” handlar inte enbart om det som har förlorats, lika mycket om en ljusnande framtid. Inte minst tillsammans familjen och barnen. Ryan Culwell har gått en krokig väg för att komma fram till denna lysande platta. En uppväxt i ett Amerika som egentligen inte var det han fick berättat för sig. Den patriotism som Culwell fick med morgongröten i sin uppväxt av sin fader hade ingenstans att landa, för det Amerika fanns inte längre. Ströjobb för uppehället och en flytt Nashville gav grund till album som har allt det som vi förknippar med americana. Det gör det till ett av årets främsta.