Brooklyn Soul Stew
Diggin In The Soulmine
(Riverside)

Brooklyn Soul Stews debutskiva »Abandoned Tracks« (2012) bestod av feta och tungt svängande covers på väl valda och mestadels rätt obskyra soullåtar från -60 och -70-talen. Jag recenserade plattan och gav den en stor tumme upp. Fler var imponerade: Bandet bjöds in och spelade på Poretta Soul Festival i Italien sommaren 2013, en inte så liten fjäder i hatten.

Nu plöjer Brooklyn Soul Stew vidare i samma fåra men utvecklar konceptet till en mix av covers och egna låtar, de senare signerade bandets organist och producent Sven-Inge Sjöberg i samarbete med saxofonisten Christofer Schultz och basisten Pär Lindblom. Jag tycker att det är direkt sensationellt att de egna kompositionerna står sig så gott i sällskapet. Faktum är att »The Real Nitty-Gritty« är skivans starkaste låt och det i sällskap med saker skrivna av giganter som till exempel Sam Cooke och Joe Tex.

Liksom tidigare levererar alltså Brooklyn Soul Stew en själfull variant av southern soul som den lät under den gyllene eran för sådär 40-50 år sedan. Att bandet lyckas så bra beror på flera saker och de flesta ska nog tillskrivas detta nio personer starka bands kollektiva kraft, stil och finess. Men jag lyfter gärna fram sångarna Annsofi Wigerts och Pär Grells personliga röster samt nämnde Sjöbergs feta Hammondorgel. Sjöbergs produktion är också värd att nämnas. Autentisk, tror jag kan vara rätta ordet.

För någon vecka sedan bevistade jag releasespelningen för »Diggin’ In The Soulmine« och kunde då konstatera att Brooklyn Soul Stew levererar live också. Tipset till arrangörer landet runt blir alltså att engagera bandet för en afton med grävande i den där soulgruvan. Tillfredsställelse för såväl sittande och stående som dansande publik garanteras.

/Bengt O Tedeborg