Vaughn, Ben
Texas Road Trip
(Munster)

Amerikanska (New Jersey / Philly / LA) rotrockaren Ben Vaughn har genomfört och verkligen lyckats med sitt drömprojekt att hylla salige Doug Sahm. Ben packade ner sina egenkomponerade favoritlåtar och reste med dem till studion Wire Recording i Austin för att där spela in med det legendariska Sir Douglas Quintet-gänget: Augie Meyers på voxorgel, dragspel och piano, Alvin Crow (fiol) och Speedy Sparks (bas) plus John X Reed (gitarr) och Mick Buck (trummor).

Augie snålar inte på sin »She's About a Mover«/ »Adios Mexico«-voxorgel i inledande »Boomerang«. Han får även gott om spelrum á la »Who Were You Thinking Of?« i Vaughns typiskt torrkokta, humoristiska »(I'm Gonna) Miss Me When I'm Gone«. Augie hinner även med att klämma in ett dragspelssolo och alla gubb-körar ända fram till cha-cha-cha-slutet. Bra jobbat på 2,25 min!

Sen blir det en äkta swamp pop-ballad med »I'll Stand Alone«. Enda skillnaden mot Freddy Fender är att Vaughns röst mer låter som en blandning av Lou Reed och Bo Åkerström.. Mycket snygga gitarr-licks av John X Reed. Missa inte honom med Rick Broussard's Two Hoots and a Holler!

»Fire In the Hole« låter som den var skriven av Doug Sahm till »Border Wave«-LP:n 1981 och det är ett högt betyg! Min absoluta favoritlåt på »Texas Road Trip« är dock oemotståndliga balladen »TexasRain« där Ben kör genom regnet och verkligen tycker synd om sig själv:

As I drive through the Texas rain
Somewhere west of San Antone
Only got myself to blame
For a feeling so alone

Andra favoriter på plattan är »She Fell Out of the Window« (tänk Doug Sahms Atlantic Sessions med Bob Dylan) och rockiga »Seven Days Without Love«. »Texas Road Trip« hamnade självklart på årsbästalistan och Ben Vaughn är en riktigt skön lirare, eller vad sägs om denna snabba karriärsammanfattning:

Han upptäcktes av nyligen avlidne demonproducenten Lou Whitney (Del-Lords, Jonathan Richman, Carolyne Mas) som med sitt band The Morells 1982 spelade in Vaughns »The Man Who Has Everything«. 1983-88 var det Ben Vaughn Combo som gällde, mycket humoristisk och underhållande retro-americana-new wave på skivorna »The Many Moods of Ben Vaughn« och »Beautiful Thing«. 1988-94 följde solokarriär med fina albumen »Ben Vaughn Blows Your Mind« och »Dressed In Black« där han gästas av John Hiatt, Marshall Crenshaw,, Peter Holsapple och Alex Chilton plus Foster & Lloyd.

Mest omtalat blev ändå albumet »Rambler 65« som Ben spelade in i baksätet på sin bil 1994 i New Jersey! Tre av de låtarna (»Seven Days Without Love«, »Boomerang« och »Heavy Machinery«) återanvändes till »Texas Road Trip«. Under denna period producerade han också Arthur Alexanders fantastiska comeback-skiva »Lonely Just Like Me« med Dan Penn, Spooner Oldham, Donnie Fritts & Reggie Young i kompet! Även gamle rockabillykungen Charlie Feathers producerades av Vaughn för Elektras American Explorer Series.

1995 flyttade Vaughn till Los Angeles där han 1996-2005 blev en mycket framgångsrik musikproducent / kompositör för TV-serier som »3rd Rock From the Sun«, »That 70's Show«, »Grounded For Life« mfl. Han gjorde också albumet »Kings of Saturday Night« tillsammans med Kim Fowley och »Cubist Blues« tillsammans med Alan Vega & Alex Chilton. Bens bästa skiva från denna period är dock »Glasgow Time« som han spelade in i Skottland tillsammans med medlemmar från Teenage Fanclub och Belle & Sebastian.

Missa inte heller de tre album Ben Vaughn spelade in 2006-07 med sina vänner Desert Classic (Ben bor numera i öknen utanför LA..) där han sjunger in sina bästa nya, gamla eller tidigare outgivna låtar med titlarna »Vaughn Sings Vaughn vol.1-3«.

Snacka om att Ben Vaughn har gjort en musikalisk road trip på alla möjliga sätt som nu alltså tog oss till Austin, Texas!

/Urban Henriksson