Los Lobos
Disconnected In New York City
(429 Records/Proper)

Los Lobos firar 40 år som band med att ge ut ett live-album inspelat på City Winery i New York. Det är ett vitalt rockband som intar scenen och bjudet ett axplock av låtar från en lång och i stora stycken framgångsrik karriär.

När de 1973 steg rakt ut från high school i East LA och presenterade en rock ´n´ rollhybrid i form av rock i kombination med traditionell mexikansk musik startade de en resa från de lokala barerna till världscenerna. Inte utan anledning. Mixen av rootsrock, blues och R&B med mexikansk folkmusik och latinamerikanska rytmer byggde upp deras rykte och skapade sedan ett internationellt genombrott med en cover av Ritchie Valens ”La Bamba” till filmen med samma namn.

David Hildago, Cesar Rosas, Louie Perez, Steve Berlin och Conrad Lozano får hjälp av Enrique ”Bugs” Gonzalez och Camilo Quinons i ett halvakustiskt och både lössläppt och intimt framträdande. Därför är det kanske inte så konstigt att det inte finns några sånger från ett av Los Lobos bästa album, ”Kiko” från 1992, med här. Men å andra sidan finns här dansgolvlockare som ”I Got To Let You Know” från genombrottsalbumet ”How Will The Wolf Survive?”, spanskinfluerade ”Chuco´s Cumbia” och ”La Venganza De Los Pelados” och folkrockballaden ”Tears Of God”. Dessutom publikfavoriter som ”The Neighborhood” och social realism i ”Tin Can Trust” från deras senaste fina studioalbum.

”Disconnected In New York City” är Los Lobos femte livealbum på åtta år. Los Lobos är och har alltid varit ett starkt live-band. Det är i deras liveframträdanden som de starka och känslosamma gnistorna har skapats, det är där de har byggt upp sin stora och trogna fanskara. Även om det nog trots allt är så att kritikernas rosande inte alltid har givit utslag på försäljningslistorna. Något som Los Lobos inte är ensamma om.

Sångaren och gitarristen David Hidalgo tar en central plats i Los Lobos med sina fina kompositioner. Sångskrivartalanger som kom till uttryck först efter några års spelande. Hjälp har han av Cesar Rosas och Louie Perez, som skapar en treenighet som cirklar kring gemensamma intressen och utforskning av okända kombinationer av musikstilar. Ett samarbete som mer har skapat en bild av variation än av splittring. Vilket också 40 års samarbete visar.

Det finns anledning att också lyfta fram Steve Berlins saxofon. Den finns där hela tiden härligt mullrande och med en förmåga att lyfta tonen och stämningen. Samtidigt så försynt att om man inte bestämmer sig för att höra den, att den oförmärkt skapar en ljudbild i samklang med övriga musiker. Bättre kan det inte göras. Dessutom kan Steves orgelspel på ”Little Things” inte få passare oomnämnt.

En säkert nöjd publik vandrar hemåt från The City Winery i New York efter en avslutning med ett medley på ”La Bamba” och ”Good Lovin´”. Ser man till hela konserten så är den väl uppbyggd och strukturera i sina olika delar. Los Lobos musik bygger på flera olika sorters musik och måste få en följd och ett flyt som fungerar. Sedan accelererar de upp mot slutet med tre fantasiska spår. Snyggt tänkt och jobbat får man säga.

Grattis till de 40 åren.