Burns, Billy Don
Nights When I´m Sober... Portrait of a Honky Tonk Singer
(Rusty Knuckles)

Billy Don Burns har varit med i musikbranschen sedan det tidiga 70-talet. Bortsett från att Willie Nelson och en del andra kända artister spelat in sånger av honom har han för det mesta befunnit sig i periferin, och det skulle dröja ända till mitten på 90-talet då hans debutalbum »Long Lost Highway« gavs ut. Efter det spelade Billy Don Burns in ett hyllat album tillsammans med Hank Cochran för att sen åter satsa på solokarriären.

Jag tycker det vore riktigt synd om man skulle missa »Nights When I'm Sober... Portrait of a Honky Tonk Singer« ifall man högaktar namn som exempelvis Kris Kristofferson och Waylon Jennings. För Billy Don Burns visar sig återigen vara en textförfattare av absolut högsta rang, orden biter sig snabbt fast. Jag får också en känsla av att flera av de här texterna handlar till stor del om honom själv, en man som levt det hårda livet och ändå överlevt. Musiken då? Jo, Billy Don Burns är omgiven av musiker som på bästa sätt lyfter hans fina countrylåtar mot höga höjder. Han är en låtskrivare av yppersta klass och produktionen innehåller en alldeles lagom dos av vassa kanter.

Om man är sugen på att höra lite outlaw-country med en artist som egentligen har allt som krävs för att stå i frontlinjen bör man absolut kolla upp Billy Don Burns. Han har rösten, låtarna och duktiga musiker som backar upp honom. »Nights When I'm Sober...Portrait of a Honky Tonk Singer« är helt klart ett av årets bästa countryalbum.

/Johan Annetorp