Savage Rose - Universal Daughter

Hur kunde sångerskan Annisette göra ett nytt album under gruppnamnet Savage Rose, nu när Thomas Koppel inte längre är kvar och med som kompositör och musiker? Förklaringen måste vara att Savage Rose ändå finns kvar, sjunger och spelar vidare.

Savage Rose bildades på 60-talet som ett danskt rockband och var på senare år en duo med Annisette och Thomas samt olika musiker. Musik- och sångspråken växlade: från rock över folkmusik och tillbaka till rock, texter på engelska, danska och engelska igen. Savage Rose stod inte för en specifik musikform utan för en inställning till musik och politik, till livet, människorna och världen.

Annisette håller facklan brinnande. Hon fortsätter att bära med sig och föra ut budskapet från Savage Rose.

Det första albumet efter Thomas Koppels död är ett sorgearbete, ett requiem, både för Annisette, dottern Naja Koppel och de medverkande musikerna – och för lyssnaren. Här finns en genomgående känsla av gospel och gudstjänst, oavsett om det är religiöst eller blott mänskligt. Och trots att det musikaliskt knappt alls är gospel, istället har Annisette återknutit till folkmusiktraditioner som flamenco och annan zigensk musik.

Staffan Astners högljudda elgitarr blir både en kyrkorgel och en gråterska. Palle Hjorth har den lika o- som tacksamma funktionen att med piano- och orgeltoner göra Thomas Koppel närvarande i musiken. Flavio Rodrigues är en mycket bra flamencogitarrist.

En melodi finns kvar från Thomas. De övriga har sångerskan Annisette gjort, titelsången i samarbete med dottern Naja. Hon sjunger också som hon alltid har gjort och faktiskt mer ändå: minst lika vackert, så in- och utlevelsefullt hon kan. Som för att visa hur egenartad den var och är, sången och musiken från Savage Rose, så använder Annisette sitt vibrato mer och större än någonsin.

Hon sörjer sin make: »If I could make my dream come true, then I would be right here with you.« Hon sörjer världen och dess människor: »I hear them coming, all their little hungry babies.« Hon vädjar, fortfarande naivt men trosvisst som på 60-talet: »Love is what we need.«

Recensionen har tidigare varit publicetrad i Kvällsposten
Skrivet av Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2018

Ann-Marie Löfdahl: »Visor i Oravais« Emma Ahlberg Ek: »Hillevi« Groupa: “Kind Of Folk Vol 2: Norway” Martin Simpson: “Blues & Tribulations” Marin / Egeland: “Sorpesole” Lena Jonsson: “Places” Unni Boksasp: “Opus 72017” Nordic Raga Ahlberg, Ek & Roswall: »Till dans« Hazelius Hedin: “Jorland” Sudan Dudan: »Heimen der ute« Dagny i forsen Per Gudmundson / Bengan Janson: »Hjeltamôs« Frode Haltli: »Avant Folk« Ingfrid Breie Nyhus: »Slåttepiano« GKN5: »Bestastovo« Långbacka/Bådagård: »Wake Us Up« Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Sea Of Trees« Anandi Bhattacharya: »Joys Abound« Toure Kunda: »Lambi golo« Seun Kuti: »Black Times« Mariza: »Mariza« Lio: »Lio canta Caymmi« Jalal & Ruhollah: »Inshallah« Angélique Kidjo: “Remain In Light Robert »Robi« Svärd: »Alquimia« Canzoniere Grecanico Salentino: “Canzoniere” Inger Marie: »Feels Like Home« Don Cherry: “Home Boy, Sister Out” Bröderna Johansson: »Nordic Blue« Joel Lyssarides: »Dreamer« We Float: “What’s Really Real?” Lisa Grotherus: “Dekontee” Josefine Cronholm: “Ember” Sisters of Invention: “Sol” Lana Trio with Sofia Jernberg Idka Jazz: “The Onion’s Core” Susanna Risberg: “Vilddjur” Amanda Ginsburg: “Jag har funderat på en sak” Aalberg/Kullhammar/Zetterberg/Santos Silva: »Basement Sessions Vol 4 (The Bali Tapes)« Kurt Elling: »The Questions« Gurls: »Run, Boy, Run« Nicolai Dunger: »Terror & Tradition« Françoise Hardy: »Personne d´autre« Joan Baez: “Whistle Down The Wind” Hélène Bohman Blomqvist: “Vi är de levande” Göran Fristorp: »… sjunger Edfelt« Maritza Horn: »Innan elden brunnit ut« Mikael Samuelson & Mats Bergström: »Olle Adolphson 14 sånger« Anna Ihlis: »Avskedet 1864-2018« Amy Helm: »This Too Shall Light« Kate Campbell: »Damn Sure Blue« Aisha Burns: »Argonauta« Judy Dyble: “Earth Is Sleeping” Claes Janson: »Till mina polare« Gunnar Källström: »Så in i väggen« Tom Rush: »Voices« Ulrika Nätterdal: »Hjärtkamrat Karlsson« First Aid Kit: “Ruins” Landstrom: »Whitewater« Luke Winslow-King: »Blue Mesa« Willie Nelson: “Last Man Standing” Joshua Hedley: »Mr Jukebox« Eva Hillered: »New Me« Ester Brohus: »Heart Of The Country« Cliff Westfall: »Baby You Win« Cassius Lambert: “Symmetri” Träden Anders F Rönnblom: »Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard« Richard Thompson: »13 Rivers« Albin Lee Meldau: »About You« Beatles: “White Album” Shemekia Copeland: »America´s Child« Sue Foley: “The Ice Queen” Rory Block: “A Woman´s Soul: A Tribute To Bessie Smith” General Knas: “Reggaestrerad” Jordi Savall: »Venezia Millenaria (700-1797)« Yo-Yo Ma: »Bach Cello Suits« Cecilia Bartoli: “Antonio Vivaldi” Hilary Hahn: “Plays Bach” Vikingur Ólafsson: “Johann Sebastian Bach” Anne Sofie von Otter: “A Simple Song” Iver Kleive/Knut Reiersrud: »Nat i december«
 
Bengt Eriksson
Laddar mer