Lindqvist, Cecilia - Qin

Cecilia Lindqvist fick nyligen Augustpriset för boken »Qin«.

Längst bak finns en CD. Det är lockande att först lägga den i CD-spelaren och lyssna. Men gör inte det! Börja istället med att läsa den inledande delen, som fått rubriken »En annan värld«, i Cecilia Lindqvists bok om det kinesiska musikinstrumentet qin (uttalas »chin«)...

Fast allra först måste man ju bläddra igenom denna oemotståndliga bok. Så vacker! Omslaget känns som siden när man drar med handen. Nära nog varje uppslag har illustrationer i färg och svartvitt: foton, teckningar och målningar av människor, miljöer, instrument och kinesiska noter.

Cecilia Lindqvist åkte till Kina första gången 1961. Luta kunde hon spela lite grann och nu ville hon lära sig spela ett kinesiskt lutinstrument. Kanske pipa, som liknade västerländsk renässansluta? Cecilia stannade till i Moskva och rådfrågade en musikprofessor som utbrast: Nej, hon skulle studera qin!

Den som varit där på senare år kan – men ändå inte – föreställa sig livet i Peking 1961. Gråa envåningshus längs smala gränder, nästan helt nedsläckta om kvällen. Brist på mat och näring, kurskamraterna på Musikakademin gick med svullna leder.

Samtidigt fanns där – märkligt nog – ett forskningsinstitut för qin. Startat 1949, något år efter revolutionen, trots att qin var elitens, kejsarnas och hovets, musikinstrument. Cecilia blev institutets enda elev. Hon fick låna en qin från Songdynastin (960-1279) att träna på och hennes kvinnliga lärare, Wang Di, undervisade: »Tänk dig att du släpper ner en liten vit pärla i en skål av jade.«

När Cecilia Lindqvist övergår till att mer ingående beskriva qin (sorter och former, träslag, lackering, instrumentens inskriptioner och namn, ålderssprickorna som också har namn) är det dags att ta fram CD-skivan. Genast förflyttas lyssnaren, som rubriken sa, till en annan tid och värld.

Plink och plonk. Är det ens musik? Ja, där hörs en antydan till melodi. Men mest enstaka, spridda toner, mörkare och ljusare. En av instrumentets mästare, Guan Pinghu, spelar. Styckena har titlar som »Vårgryning«, »Åskväder« och »Vildgäss landar på stranden«. Det hörs. Det är talande toner som funderar och mediterar, tecknar stämningar och berättar historier.

Att skriva om musik som om den enbart vore musik är att förminska musiken. Cecilia Lindqvist gjorde som varje musikskribent bör göra. Hon tog med allt: traditionen, livet, poesin, samhället, människorna. Resultatet blev en unik bok med en lika kunnig som personlig skildring av instrumentet, musiken och Kina under 2000 år.

Idag börjar allt fler yngre kineser spela qin. Ska det vara tillåtet utan klassisk skolning? Får man, som jag hörde i Peking, använda en elförstärkt qin i kinesisk rockmusik?

Recensionen har tidigare varit publicerad i LO-Tidningen.
Skrivet av Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2018

Ann-Marie Löfdahl: »Visor i Oravais« Emma Ahlberg Ek: »Hillevi« Groupa: “Kind Of Folk Vol 2: Norway” Martin Simpson: “Blues & Tribulations” Marin / Egeland: “Sorpesole” Lena Jonsson: “Places” Unni Boksasp: “Opus 72017” Nordic Raga Ahlberg, Ek & Roswall: »Till dans« Hazelius Hedin: “Jorland” Sudan Dudan: »Heimen der ute« Dagny i forsen Per Gudmundson / Bengan Janson: »Hjeltamôs« Frode Haltli: »Avant Folk« Ingfrid Breie Nyhus: »Slåttepiano« GKN5: »Bestastovo« Långbacka/Bådagård: »Wake Us Up« Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Sea Of Trees« Anandi Bhattacharya: »Joys Abound« Toure Kunda: »Lambi golo« Seun Kuti: »Black Times« Mariza: »Mariza« Lio: »Lio canta Caymmi« Jalal & Ruhollah: »Inshallah« Angélique Kidjo: “Remain In Light Robert »Robi« Svärd: »Alquimia« Canzoniere Grecanico Salentino: “Canzoniere” Inger Marie: »Feels Like Home« Don Cherry: “Home Boy, Sister Out” Bröderna Johansson: »Nordic Blue« Joel Lyssarides: »Dreamer« We Float: “What’s Really Real?” Lisa Grotherus: “Dekontee” Josefine Cronholm: “Ember” Sisters of Invention: “Sol” Lana Trio with Sofia Jernberg Idka Jazz: “The Onion’s Core” Susanna Risberg: “Vilddjur” Amanda Ginsburg: “Jag har funderat på en sak” Aalberg/Kullhammar/Zetterberg/Santos Silva: »Basement Sessions Vol 4 (The Bali Tapes)« Kurt Elling: »The Questions« Gurls: »Run, Boy, Run« Nicolai Dunger: »Terror & Tradition« Françoise Hardy: »Personne d´autre« Joan Baez: “Whistle Down The Wind” Hélène Bohman Blomqvist: “Vi är de levande” Göran Fristorp: »… sjunger Edfelt« Maritza Horn: »Innan elden brunnit ut« Mikael Samuelson & Mats Bergström: »Olle Adolphson 14 sånger« Anna Ihlis: »Avskedet 1864-2018« Amy Helm: »This Too Shall Light« Kate Campbell: »Damn Sure Blue« Aisha Burns: »Argonauta« Judy Dyble: “Earth Is Sleeping” Claes Janson: »Till mina polare« Gunnar Källström: »Så in i väggen« Tom Rush: »Voices« Ulrika Nätterdal: »Hjärtkamrat Karlsson« First Aid Kit: “Ruins” Landstrom: »Whitewater« Luke Winslow-King: »Blue Mesa« Willie Nelson: “Last Man Standing” Joshua Hedley: »Mr Jukebox« Eva Hillered: »New Me« Ester Brohus: »Heart Of The Country« Cliff Westfall: »Baby You Win« Cassius Lambert: “Symmetri” Träden Anders F Rönnblom: »Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard« Richard Thompson: »13 Rivers« Albin Lee Meldau: »About You« Beatles: “White Album” Shemekia Copeland: »America´s Child« Sue Foley: “The Ice Queen” Rory Block: “A Woman´s Soul: A Tribute To Bessie Smith” General Knas: “Reggaestrerad” Jordi Savall: »Venezia Millenaria (700-1797)« Yo-Yo Ma: »Bach Cello Suits« Cecilia Bartoli: “Antonio Vivaldi” Hilary Hahn: “Plays Bach” Vikingur Ólafsson: “Johann Sebastian Bach” Anne Sofie von Otter: “A Simple Song” Iver Kleive/Knut Reiersrud: »Nat i december«
 
Bengt Eriksson
Laddar mer