Fred Åkerström återhörd

En gång reste jag på turné med Fred Åkerström (och ytterligare ett tiotal svenska kulturarbetare, som det hette på 70-talet). Den galna, för att inte säga fullständigt vansinniga, turnén gick genom Danmark. Författaren Kai Henmark satte en rubrik på äventyret: »Nya tåget över Bält«. På biblioteket i Kongens Lyngby sjöng jag en egen sång till en akustisk gitarr som jag lånade av Fred Åkerström.

Ovanstående berättar jag inte för att skryta eller för att hävda att jag var nära bekant med Fred. Men under den vecka - eller var det två veckor? - jag umgicks med Fred vid frukostborden och på turnébussen lärde jag känna, eller åtminstone ana, den sammansatte och mångfacetterade sångaren på (på scen) och människan (utanför scenen).

Fred Åkerström hade många sidor: gråten som var lillebror till ilskan, det rädda och blyga som hukade inuti det stora och högljudda, kroppens oroliga själ. Efter »tåget över Bält« lyssnade jag på Fred Åkerström med nya, större öron. Jag hörde mer: nu hördes också det som inte hördes.

När skivproducenten Anders Burman sammanställt en CD-box med Fred Åkerström (1937-85) har han valt att kalla den, just, »Fem sidor«. Varje CD dokumenterar minst en sida av Fred Åkerström: Den romantiske, Den frodige, Den berättande, Den politiske och, förstås, Carl Michael Bellman-tolkaren.

Fred Åkerström sjöng Fredmans epistlar så inlevelsefullt att han blev Bellman - men samtidigt inte. För samtidigt var det som om han stod brevid både sej själv och Bellman och kommenterade Bellmans tid och samhälle, liv och sångpoesi.

På Bellman-CDn finns en inspelning av »Nå, skruva fiolen« (1964) tillsammans med Anne-Louise Hansson och Cornelis Vreeswijk. »Stolta stad« (1977) både deklamerar och sjunger han så att episteln blir ett helt skådespel. I inspelningarna från visfestivalen i Västervik, »Fredmans sång« (-84) och »Gubben Noak« (-85), är han föredragshållare respektive allsångsledare.


Jag lyssnar, jämför och - inget annat är möjligt - fylls med den största beundran för hans professionalitet, ihärdighet, vilja. Från 60- till 80-talet gick han vidare, borrade djupare, ville lära sej och oss ännu mer om Bellman.

Som Bellman-tolkare var han mästerlig, så förstklassig att Carl Michael Åkerström ställde sej i vägen för de andra Åkerströmmarna. Jag måste erkänna att Åkerström-boxen fick mej att återupptäcka hans Ruben Nilson-tolkningar. Hur kunde jag glömma att han, faktiskt, sjunger Ruben Nilson lika mästerligt?

Han sjunger med en annan röst, för det här är visor från och om en annan tid än Bellmans, men lika solidariskt, inlevelsefullt och igenkännande. Visan om »Åkare Lundgrens begravning« blir teater, som blir verklighet.

En annan upptäckt är den romantiske Åkerström: öm och mjuk, just romantisk och kärleksfull. Minsann om inte denne burduse trubadur sjunger Birger Sjöberg, Gösta Kullenberg och Fritz Sjöström med lenaste sammetsröst!

Här finns också hans tonsättningar av Stig Dagermans »dagsedlar«, ett par texter av Kent Andersson, George Riedels och Lennart Hellsings »bananvisor«, den politiska slagdängan om »Kapitalismen«, Joe Hill, t o m en musikalmelodi från »Dr Doolittle«. Och så några egna visor...

De sistnämnda är inte många och inte märkvärdiga. Men, vid sidan om Cornelis, hur många svenska vissångare från 60- och 70-talen har skrivit märkvärdiga visor? Freds egna texter - mest känd är väl Oslo-visan till dottern Cajsa-Stina - var enkla som brev, direkt från hjärtat, helt ärliga, tror jag.

Åkerström-boxen innehåller dessutom en sång som blir ett slags facit - precis som Danmarksresan blev för mej - till artisten och människan Fred Åkerström. Sången, som heter »Ingenstans (är man fri som en fågel)«, har aldrig tidigare funnits på skiva. Han är en liten pojke och han är en vuxen man. Han är rasande och han gråter. Fred Åkerström sjunger om sina föräldrar och sin uppväxt - om sitt, ordagrant, »sönderslagna liv«.

Krönikan har tidigare varit publicerad i ABF:s tidning Fönstret (1995). Tyvärr verkar Fred Åkerström-boxen »Fem sidor« (Metronome/Warner, fem CD) nu vara utgången. Så det blir till att leta i skivantikvariat eller pussla ihop andra CD (finns både återutgivningar och diverse samlingar).
Skrivet av Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2018

Ann-Marie Löfdahl: »Visor i Oravais« Emma Ahlberg Ek: »Hillevi« Groupa: “Kind Of Folk Vol 2: Norway” Martin Simpson: “Blues & Tribulations” Marin / Egeland: “Sorpesole” Lena Jonsson: “Places” Unni Boksasp: “Opus 72017” Nordic Raga Ahlberg, Ek & Roswall: »Till dans« Hazelius Hedin: “Jorland” Sudan Dudan: »Heimen der ute« Dagny i forsen Per Gudmundson / Bengan Janson: »Hjeltamôs« Frode Haltli: »Avant Folk« Ingfrid Breie Nyhus: »Slåttepiano« GKN5: »Bestastovo« Långbacka/Bådagård: »Wake Us Up« Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Sea Of Trees« Anandi Bhattacharya: »Joys Abound« Toure Kunda: »Lambi golo« Seun Kuti: »Black Times« Mariza: »Mariza« Lio: »Lio canta Caymmi« Jalal & Ruhollah: »Inshallah« Angélique Kidjo: “Remain In Light Robert »Robi« Svärd: »Alquimia« Canzoniere Grecanico Salentino: “Canzoniere” Inger Marie: »Feels Like Home« Don Cherry: “Home Boy, Sister Out” Bröderna Johansson: »Nordic Blue« Joel Lyssarides: »Dreamer« We Float: “What’s Really Real?” Lisa Grotherus: “Dekontee” Josefine Cronholm: “Ember” Sisters of Invention: “Sol” Lana Trio with Sofia Jernberg Idka Jazz: “The Onion’s Core” Susanna Risberg: “Vilddjur” Amanda Ginsburg: “Jag har funderat på en sak” Aalberg/Kullhammar/Zetterberg/Santos Silva: »Basement Sessions Vol 4 (The Bali Tapes)« Kurt Elling: »The Questions« Gurls: »Run, Boy, Run« Nicolai Dunger: »Terror & Tradition« Françoise Hardy: »Personne d´autre« Joan Baez: “Whistle Down The Wind” Hélène Bohman Blomqvist: “Vi är de levande” Göran Fristorp: »… sjunger Edfelt« Maritza Horn: »Innan elden brunnit ut« Mikael Samuelson & Mats Bergström: »Olle Adolphson 14 sånger« Anna Ihlis: »Avskedet 1864-2018« Amy Helm: »This Too Shall Light« Kate Campbell: »Damn Sure Blue« Aisha Burns: »Argonauta« Judy Dyble: “Earth Is Sleeping” Claes Janson: »Till mina polare« Gunnar Källström: »Så in i väggen« Tom Rush: »Voices« Ulrika Nätterdal: »Hjärtkamrat Karlsson« First Aid Kit: “Ruins” Landstrom: »Whitewater« Luke Winslow-King: »Blue Mesa« Willie Nelson: “Last Man Standing” Joshua Hedley: »Mr Jukebox« Eva Hillered: »New Me« Ester Brohus: »Heart Of The Country« Cliff Westfall: »Baby You Win« Cassius Lambert: “Symmetri” Träden Anders F Rönnblom: »Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard« Richard Thompson: »13 Rivers« Albin Lee Meldau: »About You« Beatles: “White Album” Shemekia Copeland: »America´s Child« Sue Foley: “The Ice Queen” Rory Block: “A Woman´s Soul: A Tribute To Bessie Smith” General Knas: “Reggaestrerad” Jordi Savall: »Venezia Millenaria (700-1797)« Yo-Yo Ma: »Bach Cello Suits« Cecilia Bartoli: “Antonio Vivaldi” Hilary Hahn: “Plays Bach” Vikingur Ólafsson: “Johann Sebastian Bach” Anne Sofie von Otter: “A Simple Song” Iver Kleive/Knut Reiersrud: »Nat i december«
 
Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2005

Bebo Valdés »Bebo de Cuba« (Calle 54) Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson på “Svarta ballader» (Amigo) och julkoraler på “Jul i folkton« (Amigo) Kraja »Vackert väder!« (Drone) Wille Toors »Spelar låtar« (Sugarbeat It), Lennart Gybrant & Anders Norudde “Böndernas underverk – Låtar från Visnum» (Giga), Kalle Almlöf & Johnny Soling «Öst och Väst» (Giga), Jonas Knutsson & Johan Norberg «Cow Cow: Norrland II» (Act) och Anders Svensson «Bara för ros skull” (Giga) Ellika & Solo »Abaraká! Tack!« (Xource), Soneros All Stars »¡Dime nagüe!« (Soneros), Lelo »Beyond Borders« (dB), Suzana Barmanî »Lê lê « (Anadolu) och Ale Möller framförandes »Stilla natt« på orientaliskt ornamenterad mandola (albumet »Jul i folkton«) Martha Wainwright (V2), Sofia Karlsson »Svarta ballader«(Amigo), Rufus Wainwright »Want Two« (Dreamworks) och Teddy Thompson »Separate Ways« (Verve) Laleh (Telegram) Laleh (Telegram), Edith Söderström “Timmar på taket» (Capitol) och Maud Lindström «Strategivisor för kärlekskritiker ” (Troglodyt) Ossler »Krank« (Dust), Johan Heltne “Skisser av en vacker plats» (Hemlandssånger) och Timbuktu “Alla vill till himmelen men ingen vill dö« (Juju) Maria Lindström »Solens röda äpple« (YTF(r)) Musikgruppen RAA »Onda be« (Gason) och James Hollingworth »Conclusions« (Hollingworth) Vashti Bunyan »Lookaftering« (Fat Cat) Susheela Raman »Music For Crocodiles« (Virgin Narada) Cristina Branco »Ulisses« (Universal), Mariza »Transparente« (World Connection) och Mísia »Drama Box« (Naïve) Konono No 1 »Congotronics« (Crammed) och Bantu feat
 
Bengt Eriksson
Laddar mer