Rootsy logo  
Rootsy logo
Piratpartiet? (sida 1 av 6) | Nästa sida

Tom Skjeklesæther:
2009-04-19 21:19
 Leser at Piratpartiet nå skal være Sveriges fjerder største parti.
Det skal ha forhåpninger om å bli valgt inn i Europaparlamentet.
Der skal det ventelig sloss for at rike drittunger skal få gratis tilgang til underholdning, slik at de i steden kan bruke pengene sine på ANDRE forbruksvarer som computerteknologi, moteklær, rus, raske biler og inngangsbilleter til kjendisklubber på Stureplan i Stockholm.

Velkommen til Sverige, Piraters fødeland!


Daniel Persson:
2009-04-20 07:29
 Varifrån kommer uppgifterna om att Piratpartiet är Sveriges fjärde största parti?

Sedan undrar jag varför du benämner de som ägnar sig åt illegal fildelning som \»rike drittunger\«. Det har beräknats att mellan 800 000 och 1 000 000 svenskar ägnar sig åt fildelning. Bland dessa finns såväl rika som fattiga och både gamla och unga.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 08:01
 Påstanden om at Piratpartiet skal være det fjerder største partiet ble rapportert i flere norske aviser i går. Etter alt å dømme bygget på en undersøkelse foretatt etter dommen mot Pirate Bay.

Det er liten tvil om at det først og fremst er unge som driver med illegal fildeling.
Etter mitt syn er idéen om at man bare stjeler fra rike plateselskaper eller Hollywood helt forrykt. Å påberobe seg en Robin Hood-posisjon i forbindelse med illegal fildeling er en grov tilsnikelse.
Bare det å gjennomføre tyveriene forutsetter at man besitter relativt dyrt utstyr og bredbåndsforbindelse.
Det er ikke folk i den tredje verden som først og fremst driver med illegal fildeling, det er rike svensker, nordmenn og andre folk i vesten som vil spare penger for å kunne bruke dem på annet forbruk.
Jeg har ikke noe problem med å betegne dem som \\\»rike drittunger\\\«, som synes at de fortjener å få andres arbeid gratis.

Daniel Persson:
2009-04-20 08:35
 Piratpartiet är Sveriges fjärde största parti om man ser till antal medlemmar vilket till stor del kan förklaras av att man helt kostnadsfritt kan bli medlem genom ett par knapptryckningar på deras hemsida. Man är knappast fjärde störst om man ser till hur många som skulle kunna tänka sig att rösta på dem. En ganska stor skillnad.

Det är fler unga än gamla som fildelar men att tro att det bara skulle vara en ungdomsrörelse är helt felaktigt. Sedan är det naturligtvis sant som du säger att det inte är tredje världens befolkning som fildelar med de flesta som ägnar sig åt det här i väst är helt vanliga människor som inte är några flashiga överklassglidare som lägger pengarna på \\\»raske biler og inngangsbilleter til kjendisklubber på Stureplan\\\« istället.

Detta är inget försvar för rätten att fildela illegalt hursomhelst men liksom piraternas verklighetsbeskrivnig är helt skev i sin syn på nöjesbranschen som bestående av en massa rika svin som det är fritt fram att stjäla från så är din syn på vilka som ägnar sig åt fildelning lika onyanserad. Har ju dock konstaterat tidigare att jag anser att det pågår ett kontraproduktivt skyttegravskrig där sådana som du företräder den ena extremen och folk likt de som driver Pirate Bay den andre.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 08:46
 Her er mer mat for Mons; I Piratpartiet er ni av ti medlemmer menn!

\»du företräder den ena extremen och folk likt de som driver Pirate Bay den andre.\«
--Omtrent like ekstrem som Stockholms Tingsrätt.




Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 08:55
 I et internasjonalt perspektiv er svensker og nordmenn rike.
Påstanden om at illegal nedlasting av musikk er riktig fordi musikk er for dyrt, er et av de viktigste elementene i hele debatten.

Mitt syn, som jeg har gjort rede for en rekke ganger, er at musikk er svært billig. Prisene har stått stille i mange år.

Om man gidder sette seg inn i den egentlige økonomien som ligger til grunn for hva det koster å lage en plate, promotere og markedsføre, vil en oppdage at virksomheten grenser til galskap sett fra et ordinært bedriftsøkonomisk perspektiv.

Når dette debatteres, sett fra fildelerperspektiv, legger mann til grunn de største internasjonale sukesshistoriene. De er irelevante for 90% av platebransjevirksomheten.
Bare spør Håkan Olsson.


Daniel Persson:
2009-04-20 09:13
 \»Omtrent like ekstrem som Stockholms Tingsrätt.\«

Det må vara hänt att nöjesbranschen har lagen på sin sida (det återstår att se hur det är med det när de högra instanserna har sagt sitt) men det hindrar inte att det är en extremposition att tro att det ska gå att stoppa den tekniska utvecklingen genom att ropa på polis och rättssystem istället för att ta tillvara på de nya innovationerna och finna nya vägar att kunna tjäna pengar även i framtiden.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 09:19
 \» tillvara på de nya innovationerna\«.
Det er loddrett løgn at ikke musikkbransjen er positiv til den teknologiske utviklingen.

jeg er bare opptatt av at de som skal ha betalt får betalt.
Slik jeg antar at du mener at du fortjener din lønn, Daniel.

Daniel Persson:
2009-04-20 09:52
 \»Det er loddrett løgn at ikke musikkbransjen er positiv til den teknologiske utviklingen.\«

Musikbranschen (större delen av den, undantag finns) har hela tiden motarbetat den nya tekniken och bara tagit till sig den när man känt sig tvingade att ge efter och då alldeles för sent.

\»jeg er bare opptatt av at de som skal ha betalt får betalt.\«

De ska ha betalt om de kan tillgodogöra sig den nya tekniken och finna modeller för att tjäna pengar under de förändrade förutsättningarna. Klarar de inte det så ska de försvinna från marknaden. Det kan låta tufft men det är enligt mitt sätt att se det den enda rimliga vägen att gå. Att musiken kommer att överleva är helt självklart men visst kan det vara så att de nya förutsättningarna skalar bort en del av mellanhänderna på vägen från musiker till lyssnare. Det betyder inte att jag har något emot skivbolagsfolk, skivhandlare etc. utan det är bara så det är. Yrken och branscher förvinner hela tiden och hela tiden skapas det nya yrken och branscher.


Magnus Eriksson:
2009-04-20 10:06
 Daniel, det där lät väl socialdarwinistiskt och teknikdeterministiskt i mina öron: »det är bara så det är«. Man kan kämpa mot, om en äldre teknik representerar ett värde. Jag är för egen del bekymrad över den undermåliga bokproduktionen i länder som Sverige, USA och Storbritannien; i Tyskland och Frankrike sköter man sig bättre. Limmade hardcovers med uselt papper eller, nästan ännu värre, korrekt bundna böcker med dåligt papper. I de större länderna finns det åtminstone en produktion av forskningslitteratur och textkritiska utgåvor av klassikerna som görs för att hålla, i Sverige är det främst en del mindre förlag som har ambitionen att ge ut riktiga böcker.

När det gäller bokutgivningen är det förlagen som driver på förstörandet av det hantverk som gjort ett civilisatoriskt minne möjligt, i musikvärlden är det numera skivbolagen som försöker försvara det, et vackert exempel på att det kommersiiella egenintresset kan sammanfalla med ett kulturbevarande ansvar. Grammofonskivan (vinyl eller cd, analog eller digital) är det överlägnsa medlet för att bevara en musikkultur till eftervärlden. Jag sätter tveklöst dessa värden över de möjligheter att rasera det kulturella minnet som tekniken möjliggör.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 10:07
 Daniel.
Sprøyt!

Daniel Persson:
2009-04-20 10:20
 \»Grammofonskivan (vinyl eller cd, analog eller digital) är det överlägnsa medlet för att bevara en musikkultur till eftervärlden. Jag sätter tveklöst dessa värden över de möjligheter att rasera det kulturella minnet som tekniken möjliggör.\«

Tvärtom så är den nya tekniken fantastisk när det kommer till att bevara musikkulturen till eftervärlden. Det vimlar av bloggar på internet där det går att ladda ner skivor som annars skulle varit för alltid förlorade förutom för det lilla fåtal som äger ett exemplar av dessa rariteter. Utgångna skivor från all världen hörn som nu åter finns tillgängliga och får ett helt nytt liv tack vare internet.

Daniel Persson:
2009-04-20 10:21
 \»Daniel.
Sprøyt!\«

Imponerande inlägg.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 10:21
 I motsetning til hva naivistene tror, den \»nye\« musikkbransjen kommer til å kreve flere mellomledd enn den gamle.
Det kommer bl.a. til å bli svært dyrt å få noe som ligner på oppmerksomhet i det totale kaoset som internett representerer.
Jeg snakket emd en ledende jazzmusiker om dette i forrige uke, han kunne fortelle at det største behovet akkurat nå, er folk som kan peke publikum i riktig retning, til den gode musikken.
Nå drukner alt i alt.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 10:23
 Da tar vi det en gang til, Daniel.
\»Sprøyt\«.

Lista ämnen | Nästa sida
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.