Rootsy logo  
Rootsy logo
Piratpartiet? (sida 2 av 3) | Föregående sida | Nästa sida

Magnus Eriksson:
2009-04-20 10:42
 Ja Daniel, för den tillfälliga spridningen i nuet är nätet suveränt. Men för bevarandet? Och naturligtvis skapandet, men där har vi i grunden samma åsikter om vi än skiljer oss åt i värderingen av de traditionella produktions- och distributionsleden.

Daniel Persson:
2009-04-20 10:48
 \»I motsetning til hva naivistene tror, den \\»nye\\« musikkbransjen kommer til å kreve flere mellomledd enn den gamle.\«

Om du har rätt i att den nya musikbranschen kräver betydligt fler mellanhänder så kommer det ju skapas massor av nya arbetstillfällen i musikbranschen. Bara att omskola sig då för den som vill jobba kvar i branschen. Nu är jag ju dock en \»naivist\« så jag är helt övertygad om att mellanhänderna blir betydligt färre. Har själv kompisar som spelar in skivor i hemmastudios som de sedan ger ut på eget skivbolag och marknadsför via My Space etc. Du kan ju försöka berätta för dem hur mycket bättre och enklare det hade varit för dem att nå ut med sin musik innan den nya tekniken hade slagit igenom.

Daniel Persson:
2009-04-20 11:06
 Sedan finns det ju naturligtvis skivbolagsfolk som förstår att arbeta med tekniken istället för emot den:

www.newsmill.se/artikel/2009/04/17/hog-tid-skivindustrin-att-hitta-egna-losningar

Bengt Eriksson:
2009-04-20 11:23
 Som vanligt står jag mitt emellan. Varför det ena eller det andra? Varför inte både... och?

CD-skivor kommer att finnas kvar ett antal år till. Men för evigt, knappast. Tror någon det? Spridning av musik via nätet är så suveränt att det naturligtvis kommer att öka ännu mer. När jag, för att ta ett personligt exempel, i slutet av 60-talet började skriva om numera så kallad världsmusik var det ett rent helsike att få tag på skivorna, det krävdes brev och telefonsamtal jorden runt. Idag kan jag htta så gott varenda utgiven CD - jo, det mesta kommer fortfarande på CD - och dessutom mycket som inte finns annat än digitalt.

Vill jag lyssna så mejlar jag efter ett recensionsex och 99 ggr av 100 har jag skivan inom en vecka. Jag kan skriva om precis vilka plattor som helst och veta att de som läser kan skaffa sej dessa skivor, oavsett var i världen de getts ut, oavsett om de har svensk distribution eller inte.

Och så många musiker/artister etc som lägger ut sin musik långt i förväg, innan de ens börjar fundera på att göra ett helt album. Jag har aldrig kunnat höra så många olika sorters musik, artister, grupper, musiker som idag. Och ändå har jag ingen koll alls, för det kan ingen ha idag.

Det finns några frågor som man kan ställa sig och försöka besvara:

1) Kommer distribution av musik via internet att upphöra? Svar: Naturligtvis inte.

2) Kommer det att behövas en modernisering av upphovsrättslagen för att möjliggöra nätdistributionen? Svar: Det är nog ganska säkert det också.

3) Kommer CD-skivorna att försvinna? Ja, med tiden. (Intressant i sammanhanget att t o m en så konservativ tidskrift som Hifi & Musik börjat skriva om framtiden med datorn/hårddisken som musikbärare.)

4) Kommer skivbolag att överleva om de inte satsar mer på nätförsäljning av digitala filer? Svar: Det är nog inte troligt.

5) Kommer domen mot Pirate Bay innebära att de stora skivbolagen satsar mer och bättre på nedladdning? Svar: Hittills finns det ju inget som pekar på det.

6) Kommer framtiden i så fall att vara de nya små musikbolagens eller de stora gamla skivbolagens? Svar: Mitt tips är att skiv/musikbranschen kommer att se helt annorlunda ut om 10 år.

7) Är det bra? Svar: Ja, ju mer musik som desto lättare når en allt större publik, desto bättre!

Osv osv. Finns många fler frågor.

Förresten en sista sak. Vissa som håller stenhårt fast vid den tid som var - eller är - och hävdar att man ska värna CD-skivan mot nätet påminner om de som hävdar att klimatforskningen har fel. Det sker ingen ökad uppvärming av jorden. Visst, men lika lite som jag skulle chansa på att klimatforskarna har fel, lika lite skulle jag chansa på att allting kommer att vara som det varit, om jag vore skivbolagsdirektör. Risken är ju att jag tar fel och om jag har fel och inte har förberett mej inför en förändrad framtid så är loppet kort sagt kort.

Håkan:
2009-04-20 11:37
 Om vi bortser för en sekund från det faktum att teknologin just nu ger möjlighet till lagöverträdelse har det alltid varit så att teknologins framåtskridande tillfälligt gjort människor arbetslösa.

Men samtidigt uppstår nya möjligheter.

Vilka de nya möjligheterna är och innebär vet vi inte än. Idag slåss många för fonogrammens överlevnad, men under större delen av fonogrammens existens har den ju setts som ett hot mot musiker. Vem kunde förutse 1930 eller 1950 att Mike Oldfields \»Tubular Bells\« som fonogram gjorde honom ekonomiskt oberoende i ett enda slag och lade grund till ett stort imperium - Virgin? Genom att massproducera musik som människor kunde lyssna på i sina vardagsrum, istället för den begränsade spridningen genom konserter, exploderade musiken som industri.

Möjligen är hotet från fildelningen idag ett större hot än någonsin men vi vet ju inte vad teknologin kommer innebära för möjligheter, även ekonomiska sådana. Vi kan bara spekulera.

Bengt Eriksson:
2009-04-20 11:57
 Ser också att Magnus skriver: \\\\\\\\\\\\\\\»för den tillfälliga spridningen i nuet är nätet suveränt. Men för bevarandet?\\\\\\\\\\\\\\\«

Jag tror det - alltså ?-tecknet - är fel.

Jag skrev en text i LO-Tidningen www.lotidningen.se/?id_item=22819 om kulturutredningen och dess förslag om nedläggning av Caprice. Utrymmet var alldeles för kort för att jag skulle kunna få plats att redogöra för det ordentligt men där skriver jag lite om en eventuell svensk kombination av Spotify/allmusic.com i regi av KB/Ljud- och bildarkivet där hela den svenska populärmusikhistorien skulle kunna vara tillgänglig på nätet.

Hur många LP eller CD går faktiskt att få tag på idag, för som det brukar heta gemene man? Många men ändå ett fåtal av alla som getts ut i hela världen. Nätet skulle faktiskt kunna innebära att all utgiven musik finns tillgänglig för i stort sett hela världen.

Detta skulle kunna finansieras med (i Sverige) så kallade
statliga tvångslicenser (biblioteksersättningen är en sån liksom kopior av böcker/artiklar i skolorna m m). SvT driver just nu frågan om en sådan tvångslicens som skulle möjliggöra att alla svenska TV-program läggs ut på nätet.

Bengt Eriksson:
2009-04-20 12:32
 Jag röstade för att Sverige inte skulle vara med i EU. Fördelarna överväger inte nackdelarna. Här är ett exempel, ett bra inlägg från Carl-Gunnar Åhlén i dagens Svenska Dagbladet:

www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2761637.svd

Håkan:
2009-04-20 12:47
 Bengt skrev «Hur många LP eller CD går faktiskt att få tag på idag, för som det brukar heta gemene man? Många men ändå ett fåtal av alla som getts ut i hela världen. Nätet skulle faktiskt kunna innebära att all utgiven musik finns tillgänglig för i stort sett hela världen.»

Den kommersiella potentialen kan inte överskattas i det. Jämför med den kommersiella potentialen som låg i att sälja fonogram.

Det finns en rättighetsdjungel som hindrar den globala kommersiella potentialen. Utländska Tv-serier som laglydiga får vänta i ett halvår på, när det å andra sidan dagen efter finns att ladda ned i fildelningsnäten. Jag håller faktiskt med Tom om att filmer och musik är prisvärt. Jag betalar gladeligen 350:- för säsong fyra av Battlestar Galactica - men den finns ju för fan inte att köpa! Och går man in på Scifi channel - som streamar den (alltså sin egen produktion) med reklam - så bor jag i fel land! 2009 någon?

Så snälla, pretty please, with suger on the top, clean this mess up

Daniel Persson:
2009-04-20 13:13
 \»Utländska Tv-serier som laglydiga får vänta i ett halvår på, när det å andra sidan dagen efter finns att ladda ned i fildelningsnäten.\«

De flesta av de stora tv-serierna kan även den laglydige se dagen efter de har sänts på någon av de många sidor som streamar tv-serier.

Tom Skjeklesæther:
2009-04-20 13:15
 
Daniel skriver:
\»Har själv kompisar som spelar in skivor i hemmastudios som de sedan ger ut på eget skivbolag och marknadsför via My Space etc. Du kan ju försöka berätta för dem hur mycket bättre och enklare det hade varit för dem att nå ut med sin musik innan den nya tekniken hade slagit igenom.\«

På et seminar jeg var på i forrige uke ble det fortalt at 97% av alle plater som er tilgjengelig for legal nedlasting på nettet har solgt 0 (null, ingen) eksemplarer.

Jeg har ingeting i mot at folk som eier sin egen musikk gjør hva faen de vil med den, inkludert å betale lytterne hundre kroner for hvert eneste eksempler de gir bort.

DET DETTE DREIER SEG OM ER Å TA MUSIKKEN TIL ANDRE SOM IKKE VIL GI DEN BORT OG GJØRE SOM DU VIL MED DEN.
Hvor jævla vanskelig skal det være å fatte dette?

Nok en gang, det finnes en mengde utmerkede legale muligheter til å skaffe seg musikk fra nettet. PROBLEMET er selvfølgelig at man må betale for seg.

PLATEBRANSJEN har ingeting i mot å selge musikk via nettet. DET ER ENKLERE OGSÅ FOR DEM.
mener dere i fullt fucking alvor at man skal fase ut et produkt (CD, vinyl) som en overveldende del av musikkkonsumentene foretrekker?







Håkan:
2009-04-20 13:47
 Daniel: «De flesta av de stora tv-serierna kan även den laglydige se dagen efter de har sänts på någon av de många sidor som streamar tv-serier.»

Knappast lagligt.

Bengt Eriksson:
2009-04-20 14:11
 Tom, är inte den så kallade utvecklingen redan på god/ond väg att fasa ut CD-skivan. Det säljs ju allt färre skivor. Det ska bli intressant att se om skivförsäljningen ökar i Sverige - och i så fall hur mycket - efter Pirate Bay-domen.

Jag har köpt en del nedladdad musik och försökt att köpa mer. Oftast har jag köpt direkt från en artists hemsida, det går utmärkt. (Att artisten kan sälja från sin hemsida beror ju att på denne/a antingen gett ut skivan själv eller inkluderat rätten att sälja på det här sättet i kontraktet med skivbolaget. Vilket alla borde göra!)

Jag har också försökt köpa från iTunes. I likhet med de allra flesta datoranvändare i världen har jag en PC och vad som då inträffar när jag försöker köpa från iTunes är antingen att det inte fungerar alls (vilket kan bero på handhavandefel från mej - fast helt bortkommen är jag inte) eller också får jag en nedladdning i så usel kvalitet att den knappt går att lyssna på (anledningen, när jag hört mej för, är helt medveten, det nedladdade ska inte konkurrera med CD-försäljning).

Jag har också försökt att köpa från Fnac i Frankrike, där det finns mycket skivor att köpa per nedladdning, men det går inte. Skivindustrin envisas nämligen - fortfarande - med att dela in världen i regioner. Inte ens EU. som jag trodde skulle vara en enhet, är en enda region. Och jag, i Sverige, får inte köpa från Frankrike.

Jag tycker inte detta tyder på att skivindustrin - hittills - velat sälja nedladdad musik. Jag tror att det är CD man vill sälja, helst, och därför har man inte gjort mer än man gjort (och det är inte mycket i mina öron). Men det kanske blir bättre nu?

Att Spotify inte alls har kommit fram genom skivbranschen säger något det också. Dessutom är det för dyrt att köpa en nedladdad CD i jämförelse med att köpa en fysisk. Allt detta tror jag bidragit till att det säljs färre skivor. Men det kanske blir ändring på detta också nu?

Jo, och så köper jag begagnade CD hos Micke när jag är i Stockholm. Det är nästan samma sak som att ladda ner eller? Fast lagligt. Det är det handlar, vad lagen säger, inget annat. Därför: licenslösning för nedladdning, tack!

Hur svårt skulle det - dessutom - vara för skivindustrin att få igång en nätsida typ Spotify fast för nedladdning av musik från jordens alla hörn mot rimlig betalning? Just skulle, för det kan vara för sent. Det stämmer nog att många vant sig vid att inte betala. Men det finns väl en tid, i så fall, innan man vande sig?



Daniel Persson:
2009-04-20 14:47
 \\\»DET DETTE DREIER SEG OM ER Å TA MUSIKKEN TIL ANDRE SOM IKKE VIL GI DEN BORT OG GJØRE SOM DU VIL MED DEN.
Hvor jævla vanskelig skal det være å fatte dette?\\\«

Jag förstår precis vad du menar. Jag bara ville påpeka att tekniken även för med sig mycket positivt för musikälskare och många nya möjligheter för musiker att marknadsföra och sälja sin musik.

\\\»Nok en gang, det finnes en mengde utmerkede legale muligheter til å skaffe seg musikk fra nettet. PROBLEMET er selvfølgelig at man må betale for seg.\\\«

Nej, de legala alternativen är idag undermåliga.

Jag får lite intrycket att du bryr dig mer om skivbolagen än själva musiken eller musikerna men där kan jag ha fel.

Daniel Persson:
2009-04-20 14:48
 \»Knappast lagligt.\«

Helt lagligt för dig. Brottet begås av den som driver sidan.

Bengt Eriksson:
2009-04-20 14:59
 Lagligt? Det skulle inte jag vara så säker på. Det är ingen skillnad mellan att ladda ner en fil och att titta på t ex ett TV-program i sin dator, eftersom det måste hamna i datorns internminne för att du ska kunna titta. Och det är den tittandes/lyssnandes skyldighet enligt senaste upphovsrättslagsför& auml;ndringen att ta reda på att förlagan av lagligt upplagd.

Så jag skulle tro att både du och den som lagt upp TV-programmet bryter mot upphovsrättslagen. Att upphovsrättslagen är dumt skriven, är en annan sak.

T ex är det här klippet med största sannolikhet olagligt upplagt (och därmed olagligt att titta och lyssna på):
www.youtube.com/watch?v=4RDf7hhrO9o


Lista ämnen | Föregående sida | Nästa sida
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.