NYHETER

Streamat release party med The Ghost of Paul Revere

Videopremiär: Ellen Sundberg: Total Darkness

Singel/videopremiär: Hege Brynildsen - The Old Man & The Rabbit

Videopremiär: Olin+ - Flickan och planeten

Arkivet

LIVE

Mer live

RECENSIONER

Bruce Springsteen - Letter to you

Elvis Presley - From Elvis in Nashville

Brennen Leigh - Prairie Love Letter

Cina Samuelson - Sing with Your Heart and Soul

Arkivet

ARTIKLAR

Who´s gonna fill their shoes - Captain Sukram

Who´s gonna fill their shoes: Thorleif Bratval

Who´s Gonna Fill Their Shoes: Johan Berggren

Americana-festival i Kristiansand

Arkivet

BÄST JUST NU

Bäst just nu enligt Magnus Östnäs

Bäst just nu enligt vibeke sjøvold

Bäst just nu enligt Henrik Göransson

Bäst just nu enligt Leo Friberg

Arkivet

Gospel Soul, Sacred Soul, Gospel Blues, Gospel R & B, Gospel Western, klassisk Gospel – allt finns på denna samling av gospel från 70-talets Memphis. Fat Possums Bruce Watson har grävt i valvet hos JCR Records och plockat fram 17 lysande gospelspår i olika form och framtoning för utgivning på sin nya etikett Bible & Tire Recordings.

Här finns distinkta, djupa och vackra vokala harmonier, drivande gitarrer, mullrande basar, explosiva trummor och underbara solister, ungefär som de som samlades under taket hos den gospelfyllda soulen från Stax bara ett par år tidigare. Ta bara The Silver Wings wha-whakryddade ”Call On Him”, eller Wendell ”Music Man” Moores gitarr i The Calvary Nightingales ”Keep On Pushing”, eller The Spiritual Harmonizers tolkning av den traditionella ”Just Over The Hill” och The Pilgrimairs ”Father, Guide Me” med sin bluesiga gitarr, kraschande cymbaler och hjärtskärande sång. The Dixieland Singers och The Hewlett Sisters bjuder jagande pianoledda ”God´s Got His Eyes On You” och framforsande ”In The Last Day”.

Från Holly Springs, som har fostrat bluesartisten Junior Kimbrough och rockabilly/countryartisten Charlie Feathers, kommer även The Virgil Lights. De slänger iväg en intensiv ”What A Meeting” och Stars Of Faith bjuder på en andefylld ”Sitting Down”.

Det är genomgående en gitarr som driver och stödjer sånginslagen. Ofta med hjälp av trummor och bas. Tillsammans bjuder sångerna på denna samling ett brett utbud av olika typer av gospel. Det mjuka gitarrplocket i The Chosen Wonders ”Too Late Too Late” eller det snabba kompet i ”You Can´t Hurry God” från The Johnson Sisters är också några fina exempel på vad Memphis gospel kunde erbjuda på 70-talet.

Denna samling lär inte bli det sista vi får från Bruce Watson och hans arbete med Bible & Tire Recordings. En lovande start onekligen.
Read more about Blandade Artister
Föreställ er att någon framställde ett destillat av den bästa gospelmusikens intensitet, countryns allra mest fängslande lyrik, doowopgruppernas oemotståndliga harmonier samt rythm & bluesens jordnära och ärligt råa framtoning. Resultatet skulle förmodligen bli det som idag brukar benämnas som »Southern Soul«. Genren hade sin storhetsperiod under sextio- och sjuttiotalen och på skivbolag i stil med Stax, Hi och Goldwax i Memphis samt Fame och Quinvy i Muscle Shoals gavs ett stort antal mästerliga skivinspelningar ut. På den här tre cd-skivor omfattande boxen presenteras några av de bästa.
Engelske Greensleeves Records har siden 2005 årligt udgivet et opsamlingsalbum i serien The Biggest Reggae One Drop Anthems og dette år er ingen undtagelse. De første par år udgav selskabet en dobbelt CD i serien, men de senere år er der alene tale om en enkelt CD, måske set i lyset af at produktionen af roots reggae har været markant tilbagegående. Dette er måske også grunden til at albummet indeholder reggae fra Italien, Tyskland, Hawaii og St. Croix, hvilket er nyt i forhold til de tidligere udgivelser, der hovedsageligt har koncentreret sig om jamaicanske og engelske reggaesangere.
Om John Townes Van Zandt har jag har mycket hört.

Skrönor, berättelser, fabler, en verklighetens berättare om vägfarare och liv bortom bergen. Bara det att födas i Forth Worth och dö i Smyrna,
Mississippi Sheiks var en blues- och songstergrupp som spelade in massor av skivor 1930 - 1935 med skiftande medlemmar. Bo Carter, som också var en framträdande deltabluessångare, är den minst bortglömda.
Den koncertaktuelle reggaesanger Freddie McGregor har i den grad formået at viderebringe reggaearven til sine sønner, der med stor succes både er kendt som producere og sangere. En af disse sønner hedder Kemar ’DJ Flava’ McGregor og er kendt som manden der producerede Triumphant rytmen sidste år. Han har sit eget pladeselskab i Kingston kaldet No Doubt Records og bruger sin fars Big Ship Studio som den musikalske platform. Hans seneste rytme hedder 83, der i sit brug af akkustiske instrumenter, percussions og traditionelle kette drums minder en hel del om forgængeren. Queen Ifrica er bedst på rytmen med nummeret Daddy, der modigt berører et meget tabubelagt og kontroversielt emne på Jamaica nemlig incest mellem far og datter. Desuden byder albummet på Richie Spices bedste nummer i 2007, nemlig Ano Mi Dat der indleder CDens i alt 14 numre. Endvidere rummer CDen fine numre med flere af de største navne indenfor reggaegenren med Chuck Fender, Turbulence, Warrior King, Natural Black og Lutan Fyah i spidsen samt den nødvendige dub på rytmen, der sikkert vil glæde alle mix interesserede reggae fans og sound systems.

Soul. Själ. Själva namnet, som tycks så torftigt och stigmatiserat i svensk översättning, rymmer så mycket och förklarar ändå så mycket vad den här musiken handlar om. Denna märkvärdigt sköna, svängiga, erotiska, fotstampande, gripande musik — detta oheliga möte mellan religion och sexualitet, mellan djävulens blues och Herrens gospel — berör något svårbegripligt, svårdefinierbart inom oss. Något vi kanske kan kalla själ. Det må vara en snirklig gitarrslinga från söderns Muscle Shoals, ett barnförbjudet stön från ”Gudfadern” James Brown eller en stråkinlindad ballad med primadonnan Diana Ross. Och om inte Lorraine Ellisons ”Stay With Me” har själ så vet jag inte vad som har det.
Med den stigende popularitet med deres »one riddim« serie har Greensleeves Records etableret sig som et af de mest progressive reggae selskaber i verden altid friske med de nyeste rytmer direkte fra de jamaicanske studier. Siden 2003 har selskabet årligt udgivet opsamlingsalbummet »Ragga Ragga Ragga« der har dannet tradition for altid at indeholde en række af de bedste dancehall numre i branchen.
Med opsamlingsabummet The Biggest One Drop Anthems 2007 følger engelske Greensleeves Records op på sidste års store succes med endnu et album i den populære one drop reggae stil, der gennem de sidste år har udviklet den mere traditionelle roots reggae.