NYHETER

Streamat release party med The Ghost of Paul Revere

Videopremiär: Ellen Sundberg: Total Darkness

Singel/videopremiär: Hege Brynildsen - The Old Man & The Rabbit

Videopremiär: Olin+ - Flickan och planeten

Arkivet

LIVE

Mer live

RECENSIONER

Bruce Springsteen - Letter to you

Elvis Presley - From Elvis in Nashville

Brennen Leigh - Prairie Love Letter

Cina Samuelson - Sing with Your Heart and Soul

Arkivet

ARTIKLAR

Who´s gonna fill their shoes - Captain Sukram

Who´s gonna fill their shoes: Thorleif Bratval

Who´s Gonna Fill Their Shoes: Johan Berggren

Americana-festival i Kristiansand

Arkivet

BÄST JUST NU

Bäst just nu enligt Magnus Östnäs

Bäst just nu enligt vibeke sjøvold

Bäst just nu enligt Henrik Göransson

Bäst just nu enligt Leo Friberg

Arkivet

Nej, Sturgill Simpson låter ingen inreda huset åt sig. Och nej, han lär inte bli inbjuden till CMA i år heller. Med nya utskällda plattan Sound & Fury lär däremot fler upptäcka vilken extraordinär textförfattare och överjävlig gitarrist han är.

Efter att slagit igenom med den Waylon-färgade »Metamodern sounds in country music« kallade han in en blåssektion, Moogsyntar och skickade iväg en southern soul-indränkt platta, skriven som livsråd till den förstfödde med internaliserade fadersord som: »Motoroil is motoroil«, »Flying high beats the lies in a politicians war« och »respect the monster«. »A sailor’s guide to earth« gav honom en Grammy 2017 för bästa countryplatta och förväntningarna var nu skyhöga på denna neo-outlaw som tilldelats real deal-countryns frälsarkrans.

I en intervju med New York Times berättar Sturgill Simpson att han hade kunnat göra samma platta fem gånger om och checkat ut med åttio miljoner på banken. Det vill säga göra vad som förväntat sig av honom. Men har man följt Kentucky-artisten som övermannade Bryggarsalen i Stockholm hösten 2014 så vet man att Sturgill går sin egen väg. Minns hans Facebook-sända busking utanför den bredbrättade countryns firmafest CMA-galan.

Sturgill vände ja-sägarna ryggen, drog iväg med turnébandet och lirade in plattan Sound & fury i ”therapeutic indignition”. Hade man lyssnat noga redan till »Metamodern sounds« så hade inte blivit så besvikelsen blivit så stor över att Sturgill inte håller sig i den uppsnitslade fållan. Han gör egna.

I stället gör han en platta som både Billy Gibbons och Drive By-Truckers vickar på arslena åt och till skivan en 40 minuter lång animerad film producerad av artisterna bakom Batman ninja, som släpps samtidigt med plattan. Simpson själv nämner förebilder som ZZ Top och John Mayall och kallar skivan en ”sleazy synth-rock dance record”.

»Bein’ pulled a million ways all at the same time / It’s enough to make anyone go insane / When you find yourself forgetting all your own rhymes / Givin’ up on the dreams floating ’round inside your brain.« Sjunger Simpson på »All said and done«, en låt som David Gilmour hade velat krita under sitt namn på.

Ja jävlar! Vad händer härnäst? En bluegrass-gospel-platta i Ralph Stanleys spår? Keep the watchdogs barking!
Read more about Sturgill Simpson
Jag minns Ulf ”Rockis” Ivarsson som en liten kille i en stor kavaj prydd med badges. Vi skrev 1978 och Ulfs smeknamn var närmare associerat med knapparnas bilder på Sex Pistols och Clash än med Elvis eller Jerry Lee. Det spelade ingen roll, för när vi skriver 2011 har ”Rockis” spelat bas med alla från Dave Edmunds till Thåström och på Beatundercontrols tredje skiva är det tung dub som gäller.
Sturgill Simpson är den hetaste artisten inom den alternativa countryn just nu. Den unisont hyllade och helt fantastiska skivan ”Metamodern Sounds in Country Music” har följts av succéframträdanden på bl.a. Letterman och Jools Hooland. Internationella musiktidningarna Rolling Stone Magazine, Uncut, Mojo ger höga betyg och svenska Sonic Magazine ger skivan 9/10 och säger att ”…han är ett namn att räkna med långt, långt in i framtiden.” Rootsy Live är omåttligt stolta att presentera Sturgills första och på den här turnén enda spelning i Sverige: Bryggarsalen, Stockholm 26 september.
Alabama-systrarna Lydia och Laura Rogers karriär har varit en berg-och-dal-bana sedan debuten med 50-talsnostalgiska självbetitlade plattan som kom 2010. Efter omedelbar succé, inspelning med Jack White och turnéer med Bob Dylan blev systrarna dumpade av skivbolaget efter uppföljaren »Put your needle down«, 2014, som inte sålde. Blåsta och stämda av managern och nere på nio vände allt efter stöd från Brandi Carlile och en crowfund-kampanj som resulterade i »You don’t own me anymore«, ett av 2017 års allra starkaste album. Plattan kom ut i juli och några månader senare träffade jag systrarna i ett på alla sätt stekhett Nashville där de var på språng mellan egna gig och gästspel och pendeln hade helt klart vänt.
Först reflekterar man över att titeln kan vara en nick till "Modern Sounds In Country And Western Music”. Ray Charles banbrytande album från 1962. En vattendelare på sin tid. En crossover av jazz, soul och country som fortfarande idag är ganska svårslagen.
Country hit och country dit, Sturgill Simpson må vara stadigt rotad i den tradition ur vilken han hämtar mycket av sin drivkraft, men den är knappast ett obligatorium.
I sitt marsnummer pekar amerikanska Rolling Stone ut »10 New Artists You Need to Know« och en av dem är honky tonk-hjälten Sturgill Simpson.
Sturgill Simpson, Bryggarsalen, Stockholm
article / 2014-10-02 / Håkan Olsson
Lika bister som han var under AMA-festivalen i Nashville, där den 36-årigen post-outlawrockaren Sturgill Simpson prisades för Emerging artist of the year, lika jovialisk och fryntlig var han under Europa-turnéns premiär på Bryggarsalen i Stockholm.
Mike Scotts 10-tal inleddes med det imponerande omtaget på den irländska poeten och dramatikern William Butler Yeats diktning vilken följt den skotska rockbardens resa genom karriären från åtminstone »Fishermans Blues« och framåt. Yeats-skivan »An appointment with Mr. Yeats« föregick steget över Atlanten till beatpoeten Kerouac, vars läsning av On the road fick inleda Scotts nyckelsång »Long Strange Golden Road« som avslutade 2015 års helgjutna skiva »Modern Blues«.