Savoy Brown Featuring Kim Simmonds
Steel
(SPV/Border)

Savoy Brown har varit med länge. Medlemmarna har kommit och gått. Men en sammanhållande faktor har garanterat att namnet Savoy Brown stått för kvalitet och kontinuitet; att det inte likt Yardbirds blivit namnet på ett coverband, fast ett band som spelar covers på sina egna låtar. Och den sammanhållande faktorn är naturligtvis gitarristen Kim Simmonds. Liksom för att understryka garantin beledsagas namnet Savoy Brown sedan ett antal album av ett »Featuring Kim Simmonds«.

Där många andra veteraner från den brittiska bluesvågen har blivit endera oförargliga underhållare (Paul Jones och alla hans compadres i skiftande sättningar) eller rätt och slätt trista (Mayall) har Simmonds, för det är ändå om honom det handlar, behållit sin vitalitet. Åtminstone oftast: hans akustiska skivor är briljanta, medan de elektriskt dominerade varit ojämnare.

Men när de är bra, då är de verkligen bra. Som den senaste, »Steel«. Trioformatet dominerar. Gerry Sorrentino backar på bas, Dennis Cotton och Mario Staiano alternerar på trummorna. Slagverkaren Ron Keck kommer med i ett spår, i två livespår fyller gitarristen David Malackowski ut kvartettformatet.

Men vilka musiker Simmonds än omger sig med skapar de stark gruppdynamik, ett tätt gruppsound där varje liten del faller perfekt på plats i helheten. Skivan öppnas med Lowell Fulsons »Monday Morning Blues«. Kim Simmonds sjunger koncentrerat, återhållet men med enorm fokusering. Och han hanterar wah wah-pedalen med en finess och variationsrikedom det var längsedan jag hörde maken till.

Annars arbetar Kim Simmonds gärna med svajarmen. Det är tunga sustain-effekter, men också ett suveränt flöde där han omväxlande vilar på tonen och slänger iväg läckra tonkaskader. Det egna materialet dominerar, allt stilsäkra kompositioner i bluesens moderna centrum, men vi får också fina tolkningar av bland annat Pee Wee Craytons »Daybreak«.

»Steel« rymmer en dryg timme utsökt blues, mjukare och rikare nyanserad än vad albumets titel antyder. Skivan gavs ut förra året i England. Den utgåvan beställs enklast från Savoy Browns hemsida. Men numera finns också en tysk licensutgåva, som även distribueras i Sverige. Den utgåvan rymmer två långa spår från Savoy Browns liveskiva »You Should Have Been There« från 2004, »Blues Like Midnight« och »Hellhound Train«, som vacker bonus.