Murray, Larry
Sweet Country Suite
(Fall Out / Border)

Larry Murray härstammar från Waycross, Georgia och delar förutom födelsestad också countryrockvision med Gram Parsons. 1970 års »Sweet Country Suite« innehåller musik som borde få anhängare av Byrds mer sentida ljudbild att ordentligt spetsa sina öron.

Larry Murray tillhörde navet på den Kaliforniska countryrockscenen. Tillsammans med blivande Byrdsbassisten Chris Hillman, Bernie Leadon (Flying Burrito Brothers, Eagles) och Kenny Wertz (Flying Burrito Brothers, Country Gazette) bildade Murray tidigt på sextiotalet bluegrassgruppen Scottsville Squirrel Barkers. Som frontfigur i gruppen Hearts And Flowers blev Murray 1966 countryrockpionjär. Efter två kriterrosade album (nyligen återutgivna av engelska Rev-Ola) splittrades bandet och när medlemmarna gick vidare med att ackompanjera Linda Rondstadt och Emmylou Harris spelade Larry Murray in ett soloalbum fyllt av lågmäld och stämningsfylld countryrock. The Byrds lånade Murrays »Bugler« utan att överträffa den originalversion som hörs här. Den pampigt arrangerade »Nora’s Boy« är en omedelbar favorit liksom den cajundoftande »Big Bayou«. »Back To The Good Earth« är försedd med storslagen gospelkör och i kompbandet ingår namn som Gib Guilbeau, J.D. Souther och steelgitarristgeniet Buddy Emmons.

»Sweet Country Suite« blev en kommersiell flopp och besviken lämnade Murray artistkarriären bakom sig för att istället fokusera på låtskrivande och produktion.

/L-P Anderson