Light, J..J.
Heya!
(Sunbeam)

J.J. Light hette egentligen Jimmy Stallings och är mer känd för att en gång ha varit bassist i Sir Douglas Quintet. På våren 1969 spelade Light, med assistans av Bob Markley från West Coast Pop Art Experimental Band samt musiker från Love, Derek & The Dominos och Electric Prunes, in soloplattan »Heya!«. Chicanorock och tex-mexmusik blandas kompromisslöst med psykedelia, folk och västkustrock.

Beväpnad med indian-klingande låtar som »Na Ru Ka«, »Heya!« och »Hey Yo Hanna Wa« kontrakterades J.J. Light –som hade påbrå från Navajoindianstammen- av storbolaget Liberty. »Follow Me Girl« låter som om Iggy & The Stooges skulle ha växt upp på vischan utanför Farmington, New Mexico istället för Ann Arbour, Michigan och »While The World Turns To Snow« klingar likt en tex-mex kryddad variant av Dylans »Blonde On Blonde«. Låtar som »Gallup, New Mexico« och »On The Road Now« skulle med lätthet ha platsat på Louie & The Lovers repertoar. Albumet släpptes aldrig i hemlandet USA, men i Europa blev »Heya!« en mindre hit och sångaren flögs till London för att göra promotion. Väl där låste han in sig på ett hotellrum och vägrade komma ut. Alltsedan dess har plattan varit hårt eftertraktad av musikkonnässörer.

Som bonus ingår här även elva spår ursprungligen avsedda för en uppföljare till »Heya!«. De upptäcktes på en acetat-skiva hemma hos Jimmy Stallings i samband med att han intervjuades för omslagshäftet. Egna kompositioner som »A Thousand Years Old« och »Stuck In Prison« samt versionen av Randy Newmans »Have You Seen My Baby?« är minst sagt imponerade.

/L-P Anderson