Dekker, Melanie
Acoustic Ride

Den kanadensiska sångerskan och låtskrivaren Melanie Dekker är en ny bekantskap för mig. Hon har gjort en del skivor tidigare, men jag har bara hört de två senaste, »Revealed« från 2006 och »Acoustic Ride« som gavs ut i december.

Båda skivorna ger mersmak. Melanie Dekker har en ljus, fint modulerad och mjukt följsam röst. Som låtskrivare visar hon osviklig melodikänsla. Men det är melodier som till en början är lite undflyende, men det eteriska intrycket banar också väg för andra känslor: innerlighet, men också en lätt och mycket förförisk nonchalans. Och långsamt sätter sig Melanie Dekkers melodier. De blir alltmer självklara, givna på det där benådade sättet där det känns som om inget kunde låtit på något annnat sätt. Kanske ligger hemligheten i den flödeslika prägeln. Melanie Dekkers musik är framåtlutad, som om den hela tiden är på väg mot ett mer eller mindre gäckande mål.

Men jag ska inte bara tala om Melanie Dekkers fina melodier. Hon är också en närmast själisk lyriker, själisk men aldrig själfull på det tillkämpade sättet. Även hennes texter har det där obestämbart självklara som fångar lyssnaren direkt, som genomsyras av erfarenhet och pregnant iakttagelse hur alldaglig upplevelsen än kan te sig vid ett mer flyktigt lyssnande.

Och så arrangemangen. Ljudbilden är luftig och glasklar. De akustiska instrumenten dominerar, som titeln »Acoustic Ride« antyder. Och jag häpnar över det mjuka sväng Melanie Dekker skapar med så små medel. Allt är i rörelse, förföriskt och suggestivt.