Louris, Gary
Vagabonds
(Rykodisc / Bonnier Amigo)

Efter det att Mark Olson lämnade Jayhawks strax efter »Tomorrow The Green Grass« kämpade Gary Louris vidare som den huvudsakliga låtskrivaren för Jayhawks med ett par alldeles utmärkta album, men den stora framgången har uteblivit. Det var egentligen först efter att han skrev låtar till senaste albumet med Dixie Chicks som han fick den uppmärksamhet han förtjänade. Men med »Vagabonds« är Gary Louris tillbaka på egen hand och det med en samling starka låtar där han har närmat sig soundet från klassiska »Hollywood Town Hall«. Han har återigen doppat ner tårna där countryrock trängs med ljuva folk och popmelodier.

Chris Robinson från Black Crowes har producerat och han har fått till en väldigt varm och rik ljudbild. Melodierna är genomgående av mycket hög klass och man kan nästa höra att Gary Louris satsat allt på ett kort. Nu får det bära eller brista. Och han har verkligen lyckats, för på »Vagabonds« finns inga utfyllnadsspår, allt låter väldigt genomarbetat och låtarna hålls verkligen ihop till en koncentrerad helhet trots sångernas skiftande temperament. Gary Louris backas upp av en skara mycket kompetenta musiker som alla givit sitt yttersta, inget lämnas åt slumpen. Allting låter mycket följsamt. När Josh Grange lägger ut ljuva toner på sin pedal steel så ryser man nästan av välbehag.

Gary Louris har en gudabenådad röst som innehåller en sorts lugn och fokus som gör att han lyckas nå ut med sina texter. Allt är väldig välskrivet. Han får lite hjälp av en skara skönsjungande artister på körsång som får sångerna att lyfta ytterliggare en dimension. Där trängs framförallt Susanna Hoffs, Jenny Lewis och Chris Robinson om utrymmet.

Jag tänker inte börja rabbla upp favoritlåtar för »Vagabonds« innehåller en sådan stark samling låtar att det skiftar för varje lyssning. Det är ett album som kommer hålla väldigt länge och är snäppet starkare än den senaste studioskivan med Jayhawks »Rainy Day Music«.

/Johan Annetorp