Larsen, Olav
Sad & Happy Sing-a-longs
(Rootsy.nu)

2006 satt jag med blicken i fjärran och med öronen på skaft för att försöka begripa vem jag lyssnade på. Jag hade aldrig hört rösten förut och trodde att det var en stor bluff att mannen som sjöng kom från Stavanger. Det måste vara någon annan, tänkte jag. Ett practical joke. Men Olav Larsen och hans band är alltså från Norge. Jag tror det knappt nu heller.

2006 hette plattan »Love´s Come To Town« och med den som bas har Larsen fått stor uppmärksamhet bl a i England. Nu har han släppt nummer två, »Sad & Happy Sing-a-longs« och det enda jag inte förstår är varför jag skulle vilja förstöra hans låtar med att sjunga allsång, när jag spelar plattan. Just nu lyssnar jag på »I Can´t Get You Out of My Mind«, en duett med ljuvliga Benedicte Brænden, och jag är knäpp tyst och vill bara sjunka in och lyssna. Det är en makalöst bra ballad och det borde vara åtalbart att sjunga med i den, det skulle vara som att lägga i en färgklick på en Rembrandt.

Hela plattan är makalös, med bra låtar, läckra refränger, ett personligt sound och ett förträffligt band. Jonny Engelsvoll lägger in försiktiga slingor på sin Wurlitzer eller tunga åskmoln på sin Hammond. Tre sångtjejer (förutom Brænden också Mazz Swift och Ingfrid Straumstøyl) tar för sig i duetter, bakom allihop finns The Rodeo Stars Lady Choir och överallt är Larsen från Stavanger med sin pondus, sin röst och sina gospelinfluerade eller souliga poplåtar.

Det här är en mycket personlig platta, som inte låter som någon annan. Jag fattar fortfarande inte att musiken kommer från Stavanger, Norge. Jag trodde Norge försåg oss med olja och torsk, punkt slut. Här får jag veta att norrmän kan vara lika bra på Americana.