Ramsey, Tyler
A Long Dream About Swimming Across The Sea
(Echo Mountain)

Tyler Ramsey är numera fast medlem som gitarrist i Band Of Horses samtidigt som han bedriver en solokarriär. Risken finns att hans egna album hamnar lite i skymundan vilket vore synd, för det är på egen hand som han är en mycket intressant artist. Tyler Ramsey är verksam inom folkgenren där man också kan skönja lite spår av avig pop. Rötterna kan man finna hos namn som John Fahey, Leo Kottke och Nick Drake.

Tyler Ramsey imponerar med sitt fingerplockande på gitarren och lyckas med hjälp av sina medmusikanter bygga upp stämningar som är fängslande. Det är väldigt vacker musik. Tempot är överlag lågt och folkmelodierna är verkligen undersköna. För det mesta flyter allting fram väldigt försiktigt och tryggt, men så ibland tar musiken helt oväntade vägar och svävar iväg. Allt fångas dock in och ett sorts avslappnat melankoliskt lugn. Det finns mycket att upptäcka på » A Long Dream About Swimming Across...«, många detaljer som utkristalliserar sig först efter ett flertal lyssningar. Tyler Ramsey behärskar konsten att bygga upp intressanta arrangemang där melodierna får växa sig starka i en produktion som är exemplarisk.

Med en sorgsen och vacker stämma sjunger Tyler Ramsey sina sånger med en känslighet som går rakt in i hjärtat. Hans röst fyller verkligen hela rummet trots att den genomgående är ganska återhållsam. Som textförfattare befinner han sig över genomsnittet och lyckas hitta infallsvinklar på det eviga ämnet kärlek som berör på djupet.

Det här är ett album som smyger sig fram och pockar på uppmärksamhet med ett dussin stämmningsfulla låtar som är redo att omfamna lyssnaren. Gillar man namn som Iron & Wine, Mark Kozelek och Wilco bör man definitivt inte missa Tyler Ramsey.

/Johan Annetorp