Holscher, Nathan
Even The Hills
(Self released/ Hemifrån)

Det är alltid lika roligt när man får hem en skiva som man blir fullständigt golvad av. Nathan Holscher har ett album tidigare i bagaget som tydligen rönte lite uppmärksamhet i framförallt Belgien och Holland men med »Even The Hills« måste det bara vara en tidsfråga innan han når ut till en större publik. Jag hoppas verkligen det för det här är sensationellt bra! Nathan Holscher har samarbetat med Ric Hordinski ( ex. Over The Rhine ) som sitter i producentstolen och de har lyckats få fram en väldigt spännande ljudbild med mycket rymd som får låtarna att blomma ut ordentligt. När jag lyssnar tänker jag lite på hur Joe Henry låter på sina egna skivor och de han producerat, lite av samma känsla fast med ett något lättare anslag.

Nathan Holscher kan man sortera in i americana facket och det med ett koppel väldig starka låtar som andas en hel del svärta. Jag måste dock påpeka att det som är så skönt är att han låter lite ljus sippra in mellan gardinerna vilket gör att lyssningen blir ännu mer intressant. Nathan Holscher kan verkligen konsten att skriva låtar som är insiktsfulla, vackra och fyllda med melodislingor som man inte kan vara utan. De fäster snabbt och tål att lyssnas på om och om igen. Det påminner lite ibland om en sådan gigant som Townes Van Zandt, samma osvikliga sätt att skriva på men gjort med en högst egen personlig touch.

Med en liten sättning musiker lyckas de måla upp stämningar som verkligen tar tag i mig som lyssnare och de vägrar släppa taget förrän den sista tonen klingat ut. Den akustiska gitarren sitter i högsätet och med sig på den musikaliska resan följer instrument som trummor, bas, en pockande banjo och en pedal steel som viner lite ödsligt. De backar upp låtarna på ett förträffligt sätt. Arrangemangen är noggrant utförda, inte en ton ligger fel och det är helt oemotståndligt. Jag kapitulerar helt.

Nathan Holscher kan konsten att variera sitt uttryck med en röst som både kan vara skör, melankolisk och låta resignerad. Det är det perfekta instrumentet att förmedla vad han har på hjärtat och Nathan Holscher låter som en livserfaren man långt äldre än sina blott 25 år. Han har det där lilla extra och hans ord är som ren poesi.

Det har kommit fram en hel del nya unga singer/songwriter namn i år, men Nathan Holscher är tveklöst det starkaste kortet för han har med »Even The Hills« skapat ett litet mästerverk att lyssna på för vänner av americana. Det är bara att upptäcka!

/Johan Annetorp