Sadies, The
New Seasons
(Yep Roc/ Border)

Denna Toronto baserade kvartett med bröderna Dallas och Travis Hood i spetsen är tillbaka med sitt första » riktiga « album sen 2004 års » Favourite Coulors «. Däremellan har det hunnit med att ge ut ett soundtrack och ett live album. Det handlar återigen om folkinfluerad countryrock med en dos psykedelia där man framförallt hör ekon från sådana 60 -tals ikoner som The Byrds, The Charlatans och Hearts & Flowers. En retrotripp i positiv bemärkelse, musiken känns levande och det har också något på hjärtat med sina texter. De för arvet vidare med den äran.

Till detta album har de lånat in Gary Louris ( Jayhawks ) som en hjälpande hand och det har gjort dem gott. Han vet hur en slipsten ska dras och har stramat åt tyglarna lite till en mycket intressant lyssning. Det låter som studion vibrerade av inspiration under inspelningarna av » New Seasons «, för här råder ingen idétorka precis utan melodierna är perfekt utmejslade med stor finess.

Då de förr kunde leverera lite för många instrumental bagateller litar de numera till sina egna röster och sångharmonierna är högst njutbara. Bröderna Hood kan konsten att skriva låtar med små hakar som inte går att värja sig emot där musik och sång smälter samman på ett imponerande sätt. Det känns som de både musikaliskt och sångmässigt är mera genomarbetade än förut. Mer fokus helt enkelt.

En liten invändning har jag dock och det är att den inledande duon känns lite trevande. Jag hade gärna hört lite mer än 48 sekunder av den inledande » Introduction «, en lysande låt men på tok för kort och efterföljande » «The First Inquisition...» som känns lite trög. Men därefter radar de upp ett pärlband av sköna låtar som speciellt när den psykedeliska ådran lyser stark får mig att sluta ögonen och drömma mig bort, mycket behagligt.

Med « New Seasons " har The Sadies överträffat sig själva och det är väldigt roligt att konstatera att för varje studio album har de klivit ett litet steg framåt. De måste idag räknas till ett av de mer spännande namnen inom countryrock genren.

/Johan Annetorp