Wilkinsons, The
Home
(AGR Television Records)

Den kanadensiska familjegruppen The Wilkinsons kallar sin nya skiva för »Home«. Titeln signalerar gruppens återkomst till Belleville i Ontario efter åtskilliga år i Nashville. Musikaliskt har de däremot alltid varit hemma i sina traditionsmedvetna och omsorgsfullt strukturerade sånger. Varje detalj faller självklart på plats i en fint verkande helhet.

»Home« är den femte skivan med Steve Wilkinson, dottern Amanda, född 1982, och sonen Tyler, född 1984. Att döma av gruppens hemsida är kanske också sjuttonåriga Kiaya på väg in i The Wilkinsons. Och den är suverän i sin lågmälda utstrålning, passionerad och stilrent återhållen i sin läckra förening av akustiska och elektriska instrument och den precisa stämsången.

Gruppens profil är Amanda med sin lite strävt spröda, men rikt nyanserade och bärkraftiga röst. Den kommer bäst till sin rätt i känsliga ballader som »I Want to Fall Asleep in Your Arms« och »Trees« eller mer intensiva mid tempo-låtar som »Solitary Tear«. I Tracy Chapmans »Fast Car« modulerar hon visserligen skickligt, men samtidigt blir utspelet i anonymaste laget. Och Tyler sjunger fräckt i den countrymachistiska kampsången »Six Pack«.

Men musiken får också sin karaktär i de omsorgsfullt inplacerade detaljerna, som de snygga steelackorden som lyfter fram refrängen i »Six Pack« eller det suveräna växelspelet mellan akustiska gitarrer, dobro och fiol i »Papa Come Quick«. I »Trees« lyfter Sonny Garrishs dobro Amandas solosång och den laddade stämsången ytterligare en höjd. Och flera spår fördjupas av det perfekta samspelet mellan akustiska och elektriska gitarrer. Tag och lyssna!