Vincent, Rhonda
Beautiful Star. A Christmas Collection
(Rounder)

Det finns en del saker jag inte kan förstå. Dels att julskivor åtnjuter så dåligt rykte, dels att Rhonda Vincent inte självklart erkänns som en av dagens absolut största countryartister. Där känner jag mig som salig Dumbom, inte minst när Rhonda Vincent nu ger ut en julskiva, »Beautiful Star«.
Det är naturligtvis en fantastiskt bra skiva, en mycket fin julskiva och ett utsökt bluegrassalbum. Låt oss vända på de här slentrianmässiga förkastelsedomarna mot julskivor. Usch, nu har Merle Haggard gjort ännu en skiva om manlig ensamhet och genusbetingat fylleri. Och Bob Dylan har gjort en skiva om musik- och litteraturhistorien. Och alla dessa bluesartister som gör sina statements om könsdriften.

Det stämmer inte. Det finns inga på förhand olämpliga ämnen eller estetiska attityder. Julen är ett ämne bland många, och musikhistorien är full av lysande julmusik, från Renässansen till Rhonda Vincent. När artister som Vincent, Diana Krall, Ray Brown, Johnny Cash, Dolly Parton, Elvis Presley, Emmylou Harris, Kathy Mattea och Patty Loveless spelar in julskivor handlar det naturligtvis inte om en genre, utan om ännu en bra skiva med Rhonda Vincent, Diana Krall, Ray Brown, Johnny Cash, Dolly Parton, Elvis Presley, Emmylou Harris, Kathy Mattea och Patty Loveless.

Därför är Rhonda Vincents nya skiva inte blott en av årets två bästa julskivor, tillsammans med Anne Sofie von Otters, det är också ett i årets halvdussinet bästa bluegrassalbum och en av årets två bästa Rhonda Vincent-skivor. Som på vilken annan skiva som helst visar hon sin omutliga artistiska integritet, sitt fina mandolinspel, sin utsökta sång, sin förmåga att välja musiker och sin oklanderliga stilkänsla. Kalla det klass.

När Rhonda Vincent öppnar med »Christmas Time at Home« med Stuart Duncans vemodiga fiddlelinjer och sitt eget rustika mandolinspel, skapar hon en fin brytning mellan den glädjefyllda texten och ett komp som integrerar en glad instrumental struttighet och ett mer blåtonat vemod. Det senare formar sedan helt Rhonda Vincents tolkning av Mel Tormés underbara »The Christmas Song« där hennes klara stämma ingår i perfekt jazzbluesig syntes med Bob Patins piano och ett bas- och gitarrspel som mer känns än hörs.

Som för att antyda en musikalisk treklöver kommer sedan en uppsluppen countryversion av »Rockin’ Around the Christmas Tree«. Men det blir förstås både en fyr- och en femklöver, när Rhonda Vincent sedan tacklar dels de glada julsångerna (»Christmas Time’s A Comin’« och »Winter Wonderland«) dels julens andliga motivering (»Silent Night« och »Beautiful Star of Bethlehem«).

Och när Rhonda Vincent mot slutet av skivan sjunger »Away in A Manger« så innerligt och så nertonat, lyhört framlyft av systrarna Whites bgkgrundsstämmor och mjukt interfolierad av Mark Casstevens akustiska gitarr och Amber Burks smeksamma harpa, då handlar det bara om stor musik.

Rhonda Vincent är en av countryns stora sångerskor, men hennes bana har varit krokig. Hon debuterade redan som femåring i familjens radioshow i Missouri 1967. Hon gjorde också någon singel i späd ålder (en del av det tidigaste materialet finns på en samling som Rhonda Vincent säljer från sin hemsida). Sedan följde flera akustiska skivor på Rebel, bland annat en fantastisk gospelskiva med familjen.

De skivorna brukar listas som bluegrass, och visst är den prägeln stark, men det handlar lika mycket om traditionell countrymusik, som den kunde låtit om inte oljearbetarna i Texas tvingat fram en elektrifiering. På 90-talet gjorde Rhonda Vincent sedan två av det decenniets bästa skivor i countryns huvudfåra (och det säger inte lite, även om det gängse förtalet av Nashville i sin abderitiska okunnighet hävdar så), »Written in the Stars« och »Trouble Free«. Så blev det dags för de renodlade bluegrassalbumen, när det gamla årtusendet övergick i ett nytt. »Beautiful Star« är Rhonda Vincent femte skiva i den rundan. Hennes krokiga karriär antyder att karriären inte varit så kommersiellt framgångsrik som Rhonda Vincent förtjänar. Men vad hon än gjort, vilken tradition hon än arbetat i, har hennes musik präglats av stark uttryckskraft, stilkänsla och en omutlig traditionsmedvetenhet. »Beautiful Star« bekräftar Rhonda Vincents konstnärliga status.