Leigh, Brennen
Obsessed with the West
(Signature)

Brennen Leigh har på flera lysande skivor visat hur fint hon behärskar countryns skilda former - akustisk folkcountry, bluegrass, old timey, honky tonk. Det har också funnits ett stråk av western swing i hennes musik, och nu ägnar hon ett helt album åt den säregna blandform av hillbillymusik och swing som uppstod i Texas och Oklahoma på 30-talet, stilenligt och pietetsfullt kallad »Obsessed with the West«.

Till sin hjälp har hon en lösare sammansättning av de främsta traditionsbärarna Asleep at the Wheel, med originalmedlemmar som gitarristen Ray Benson och pianisten Floyd Domino plus senare tillskott, där inte minst fiddlern Katie Shore sätter sin prägel på musiken. Emily Gimble (jodå, hon är barnbarn till gamle Texas Playboys-fiddlern Johnny Gimble) gör också en fin duettinsats.

Musikaliskt är skivan väl varierad med släpande ballader, blues, country och swing, allt anpassat för ett texanskt dansgolv. Och texterna präglas av den lite skruvade humor som funnits i traditionen från början, som i kärleksförklaringen till Texas Playboys-sångaren Tommy Duncan: »If Tommy Duncan’s voice was booze / I’d stay drunk all the time«, lyder budskapet från den gamle rumlaren som trots allt varit nykter i femton år. Och den konstgjorda cowboy- och västernkulturen får en kärleksfullt självironisk känga i den kvicka »Riding off onto Sunset Boulevard«.

Även instrumentalt lägger sig skivan i traditionens centrum med snabba löpningar på piano och gitarr, bärande fiol och kärnfulla inpass från blåset. Och både Ray Benson och Brennen Leigh kommenterar sången och de andra musikerna med kommentarer marinerade i Bob Wills anda.