Jon Brion
Meaningless
(Jealous Butcher)

Vi var nog inte så många som köpte ”Ro Sham Bo”. The Grays enda album som gavs ut i början av 1994. Då när alla i musikvärlden pratade Nirvana, Kurt Cobain, Wu-Tang Clan och Oasis bildades The Grays med Jon Brions och Jason Falkner som låtskrivare. The Grays musik kan, ganska mycket förenklat, liknas med The Beatles när de som var mest experimentella (läs: The White Album). Det är ett mycket fint popalbum, värt att leta efter.

Men The Grays splittrades direkt. Som tur var fanns det filmregissörer som kände till Jon Brion redan då och han är idag mest känd för sina soundtracks till filmer som ”Magnolia” (arrangör och producent), ”Punch-Drunk Love” (kompositör) av Paul Thomas Anderson och framförallt skapade han hela soundtracket till filmklassikern ”Eternal Sunshine Of The Spotless Mind” av Michel Gondry.

Mellan dessa uppdrag med filmmusik gjorde han också sitt första och hittills enda soloalbum ”Meaningless” som länge låg på skivbolagets hatthylla utan att ges ut. Brion tröttnade och gav själv ut albumet 2001. Men då som en begränsad CD-upplaga.

Brion spelar alla instrument på albumet och har skrivit de flesta låtarna. Inspelningen gjordes i hans lägenhet. I intervjuer säger han »Det var faktiskt ganska underbart, gå upp, koka en kopp te, vandra ner i pyjamasen och spela trummor. Han producerade Meaningless tillsammans med Ethan Jones och den enda låten med andra musiker är «Trouble", där han fick hlälp av inga mindre än Jim Keltner på trummor, Benmont Tench på piano och Greg Leisz på pedal steel.

Gillar man popmusik med djup, lite aviga ackordsföljder, annorlunda val av instrumentering, eleganta arrangemang och en genomtänkt låtordning så måste man bara ta sig an ”Meaningless”. 11 poplåtar att lyssna på om och om igen.

Det är faktiskt 21 år sedan albumet släpptes. Och nu har Jealous Butcher Records tagit på sig kulturgärningen att ge ut det på vinyl för första gången. Och är ni inte redan nu övertygade om Brions storhet så går det att tillägga att han också har producerat artister som Aimee Mann, Rufus Wainwright, Elliott Smith, Fiona Apple, jazzpianisten Brad Mehldau och till och med orosmakaren och ständigt närvarande Kanye West. Lyssna och köp!

/Thomas Lundvall