Urwitz, David
Som om ingenting har hänt
(Alvy Records )

Över David Urwitz sånger vilar något asketiskt, nästan bräckligt. Med sitt åttonde album fortsätter DU med sin musik bygga stämningar där texterna envist mejslar fram en oro, en osäkerhet, varför vi envisas med att tala förbi varann, vad vi gör med våra tillkortakommanden. Men också hopp: att det tids nog ordnar sig. Allt är sig således i stort sett likt från Urwitz tidigare album där det närmast föregående, ”Jag fick ett piano av Per och hans bror”, ligger fyra år tillbaka i tiden. Men det är inte riktigt sant, för något har hänt i David Urwitz musikaliska uttryck.

Det som bidrar till att göra ”Som om ingenting har hänt” till David Urwitz bästa album är de kongeniala arrangemangen som lyfter redan bra texter ytterligare en nivå. Matti Ollikainen lyhörda pianospel är genomgående andlöst variationsrikt och lägger sig oerhört följsamt nära Urwitz sång. Dessutom bidrar Sjöströmska Kvartetten med sina stråkinstrument att ytterligare förnya och förstärka den klangbotten som varit DU signum.

Med sitt nya album har DU, inte olikt vad Bruce Springsteen gjorde för några år sedan med ”Western Stars”, hittat en öppning till att gå i en annan riktning än den förväntade. Ett bra exempel är ”Bli aldrig en av dom” som med sitt lite medeltida musikaliska arrangemang, och inte minst uppfordrande text: ”Vem som får äran/och vem som bär skulden/det är nu det sker/ingen ska fråga/hur allting var menat/bara hur det blev”. Ett annat exempel är min favorit ”Om det var jag”, med ett arrangemang som måste vara gjort i himmlen.

Albumet är producerat av Per Öjerot som förutom eget gitarrspel svarat för de lysande stråkarrangemangen. Nämnas bör också att samtliga medverkande spelar på riktiga instrument, inte på leksaker.

Med ”Som om ingenting har hänt” har David Urwitz ryckt upp sina musikaliska bopålar, flyttat dem framåt och därmed utökat sitt revir.