Baizan, Jordi
The Love in You
(Berkalin Records )

Kan man skriva en låt om en hjärttransplantation? Texas-bon Jordi Baizan kan. På nya albumet ”The Love in You” finns en gripande och ömsint låt,”Looking For a Heart”, som utan sentimentalitet beskriver en omgivnings känslor vid en sådan händelse. Det här är Jordi Baizans tredje album sedan debuten 2017 och vi möter en singer/songwriter som med skickligt handlag fortsätter utveckla sin förmåga att fånga lyssnarens uppmärksamhet. Redan på sitt förra album, ”Free and Fine” (2019) visade Jordi Baizan att han är kapabel till att variera sina musikaliska uttryck. Baizan vill med sin musik få lyssnaren att ”få kontakt med sitt bästa jag”, vilket ju kan låta lite flummigt, men Baizan är skicklig, inte olikt en Paul Simon, att med små, förfinade medel i såväl texter som melodier berätta om det lilla livet. Liksom på förra albumet ger de många gånger subtila instrumentala arrangemangen snabbt låtarna en identitet, ”Coffee With You in the Morning” är ett annat exempel på skickligt hantverk liksom titelspåret.

Instrumenten är i huvudsak akustiska, gitarrbaserade. Kristi Greider, Tina Wilkins och Walt Wilkins understöder skickligt med vokala insatser i bakgrunden.

Ska jag sortera Jordi Baizans musik i någon genre menar jag att han verkar mer i en tradition där exempelvis James Taylor och Paul Simon återfinns än låter sig inordnas i den bredare americana genren.

Den lite uttjatade frasen ”the difficult third album” passerar här Jordi Baizans med elegans och finess.