Healy, Martha L
Keep the Flame Alight
(Frog Eye Records)

Skotska Martha L Healy första fullängdare är skriven och inspelad i Nashville och säkert det album jag lyssnat mest på i sommar. Det har varit svårt att stå emot det här välskrivna, begåvade och melodiösa materialet framfört med djup känsla och med en lysande musikalisk uppbackning. Om man så vill kan albumet karaktäriseras som country med keltiska musikaliska inslag.

Inledande ”No Place Like Home” är en ömsint hemvändarlåt för oss som av olika skäl gav oss av men inte vände åter. Sedan radas berättelserna upp en efter en, vissa texter verkar självupplevda medan andra skickligt bygger karaktärer som kunde vara vem som helst av oss. ”Unmade Bed”, kanske albumets starkaste låt, är en mycket övertygande berättelse om paret som gör ett sista försök att återstarta sin relation. I titellåten sjunger Martha Healy rörande om svårigheten att hålla lågan levande såväl privat som professionellt ”I´m just glad to be alive, I do anything to keep the flame alive”.

David Spicher, som producerat albumet har med fingertoppskänsla valt musikerna, de flesta av dem har även spelat med namn som Kasey Musgraves, Nanci Griffith, Merle Haggard för att nu nämna några. Den instrumentala sättningen, i huvudsak gitarrbaserat med inslag av dobro, mandolin, dragspel och keyboards, understöder och lyfter Healys sång. Healy är begåvad med en mycket personlig röst, som ibland påminner om Gretchen Peters.

Frågan är inte om utan snarare när Martha L Healy kommer att plockas upp av ett majorbolag. På gott och ont, men alldeles oavsett är ”Keep the Flame Alight” en upplevelse.