Blandade Artister
American Epic / American Epic. The Sessions
(Sony 5 cd / Sony 2 cd)

Brittiska bolag som JSP och Proper ger ut boxar på löpande band med amerikanska artister från 20- och 30-talen: blues, country, jazz, schlager. Inte minst JSP excellerar med bra boxar som samlar allt med klassiska artister, medan Proper snarare satsat på väl valda urval. Komplettisterna firade också tidig julafton förra sommaren då Document slumpade sina cd-lager för att allt skulle digitaliseras.

Förutom sådana utgivningar vimlar det också av mer eller mindre omsorgsfullt gjorda samlingsvolymer med tidigt inspelad populärmusik. Allt är ju fritt, och utgåvorna får man för en spottstyver.

Sonys satsning »American Epic« ligger på midpricenivå, om vi slår ut priset på antalet skivor. Men femlingen är värd vartenda öre. I stället för att låta genre styra skivorna som ingår är de geografiskt uppdelade. På »The Southeast« finns inspelningar från den veckolånga session i Bristol där countryn skapades som kommersiell musikform för nittio år sedan. Där hörs jug bands och bluesmusiker från Memphis.

På skivan »New York City / East Coast« hörs Piedmontsbluesens pionjärer (lysande artister som nedlåtande kallades »songsters« av 70-talets bluespurister), fältinspelningar med ursprungsamerikaner och puertoricanska musiker. På »The Deep South & the West« finns Robert Johanson (han spelades in i San Antonio och Dallas), tejanopionjären Lydia Mendoza, cajun och holy blues.

Inspelningarna är omsorgsfullt tvättade, och blandningen av materialet är gjord med suverän känsla för de olika stilarnas integritet. För egen del kan jag även konstatera att gamla hjältar som Alfred G Karnes (en handfull inspelningar gjordes i Bristol), Washington Phillips (båda delarna av »Denomination Blues« är med) och Ernest Stoneman finns med, liksom många av tidens främsta bluessångare.

Inget av materialet är unikt, men boxen är mycket bra för den som vill ha en fin bild av tidens musik. Sedan kan man ju köpa JSP-boxarna med sina favoriter, eller en samling som »Mountain Gospel« om man vill fördjupa sig i den kristna countrymusiken från mellankrigstiden. Fast kanske hade jag velat ha mer sacred harp-sång.

Tillsammans med »American Epic«-boxen med klassiska inspelningar ges dubbeln »American Epic: The Sessions« ut, där sånger från mellankrigstiden eller nytt material i den andan tolkas av vår tids artister, fast med 20-talets inspelningsutrustning. Ashley Monroe gör en avskalad version av sin sång »Like A Rose«. Rhiannon Giddens är naturligtvis ypperlig; hon är ju skolad i den afrikansk-amerikanska string band-traditionen. Stephen Stills gör en lätt sargad version av »Come On in My Kitchen«. The Avett Brothers, The Hawaiians, Taj Mahal och Ana Gabriel gör också fina insatser, medan en del andra artister är förväntat bortkomna.

Till de senare kan jag inte låta bli att räkna Jack White, trots hans insatser för tillkomsten av projektet. Tyvärr är inte hans stilkänsla i nivå med hans kärlek.