Thomas, Rosie
If Songs Could Be Held
(Sub Pop)

“I’m foolish and crazy
I just think that maybe
I’ve got a lot of things to figure out..”

Jaha. Så jag är man. Så jag är typ 36 år gammal. Så jag har varit med om en del. Jag har sett en del och hört en del musik. Så jag borde veta bättre. Jag borde kunna sålla, borde kunna veta vad som, låt säga funkar, och vad som är inne och vara någorlunda hipp och hänga med. Men knulla det. Knulla allt som har med coolhet och musikindustri och cred att göra.

“There will be a tomorrow
Even if you choose to leave
‘Cause it don’t matter to the sun
But it matters to me…”

När Rosie Thomas sjunger mig sönder och samman i »Since You’ve Been Around«, »It Don’t Matter To The Sun«, »Guess It May« och »Say What You Want«, eller duettar med Ed Harcourt i standarden »Let It Be Me«, så betyder allt det där nada. Då kan faaan kidsen sitta där i Kungsan och dissa allt som händer tillsammans med Fjärde Världen och Looptroop och Organism 12 och allt vad det nu är ungdomar nuförtiden lyssnar på heter.

“Guess it may
Guess it may
Guess it may
It may always be this way…”

Det är här och nu, i just detta berusande ögonblick som jag kan känna vad musik är, och handlar om. När jag och min älskade sitter förhäxade framför stereon, smått berusade på vin och vad jag är säker på är kärlek, och hör våra liv passera revy framför våra öron. Våra drömmar, vårt hopp och vår önskan komprimeras till tre minuter av underskön, melodisk vishet. Musik som inte försöker vara något annat än bara vacker, på samma sätt som en av Sinatras balladskivor, minus mörkret. Som en samling framtida klassiker. Om kärlek och om hopp.

”How do you make these moments last
How do we get them to stay
When everything passes and time goes away..?”

Det handlar känslor man upplevt, som man önskar att man kunde bespara sina nära och kära, men som man samtidigt vill att alla nån gång ska gå igenom. Känslor som får en att inse att livet faktiskt går vidare, no matter what. Rosie Thomas vet det och har du varit där så vet du också. Och om inte, ja vet du det nu. Knulla allt annat. Det är här och nu, det är du och jag, det är Rosie Thomas och det är musik. Vem bryr sig om morgondagen..?

”What if I told you
I could love you
If I waited