Basko Believes
Idiot´s Hill
(Rootsy.nu)

Inbjuden av Mckenzie Smith och Joey McClellan från Midlake knackade Johan Örjansson sönder spargrisen och for över till Denton i Texas för att spela in sin femte soloskiva. Det är bara att gratulera till denna all-in-satsning från denna oerhört begåvade låtskrivare och sångare, för när vi summerar skivåret 2014 kommer Basko Believes Idiot's Hill att finnas med på åtskilliga topp-tio-listor.

Det känns redan i inledande hymnen In A Glade, toppad med Jesse Chandlers tvärflöjt, att Johan Örjansson har hittat hem. Skivans genomgående starka melodier hanteras med stor en klangmässig lekfullhet. En begåvad samling musiker från Midlake, The Polyphonic Spree och Israel Nash Grikpa har hjälp Johan Örjansson att materialisera sina idéer och det är en skiva att återvända till för att hitta nya saker i, och då inte bara för att njuta Eric Swansons pedalsteel-spel.

Swanson är en av två från Israels Nash Gripkas band och Idiot's Hill har del i det drömmande landskap som Nash Gripka lade ut på Rain Plans från förra året. Skivorna skiljer sig naturligtvis åt på flera punkter än de liknar varandra, och en av dem är att Basko Believes oerhört fint utmejslade soulpop-melodier kommer att spelas på radion, allt annat vore ett misslyckande för mediet som media.

Med sin amerikanska resa går Johan Örjansson fram med stormsteg. Att han har potential att ta detta långt och längre, därom råder ingen tvekan. Trots det kapitulerar jag med omedelbar verkan och kommer ut som en Basko-believer. Att sedan hela skivans visuella formgivning är en fullträff är ju inget som står i vägen. Stiligt!

/Magnus Östnäs