Bottleneck John
All Around Man
(Opus 3)

Bottleneck John heter egentligen Johan Eliasson och han kommer från Lit utanför Östersund. En gång i tiden fick ett album med Eric Bibb, utgivet av just Opus 3, honom att överge hårdrocken för den traditionella bluesen. Efter flera hembrända CD är det här Johans »riktiga« albumdebut.

Jag har under åren hört och sett och hört Bottleneck John/Johan Eliasson så många gånger att jag inte kan räkna dem alla. På bluesfestivaler här hemma och i Norge, på krogen och på andra scener, ensam, med trio, som duo och med band. Jag har alltid tyckt att han har varit bra, ibland riktigt bra. Men när jag nu ska recensera hans första ”riktiga” album på ett klassiskt svenskt skivbolag önskar jag nästan att jag aldrig hört honom förr. Missförstå mig rätt, men det här är något så mycket mer än den Johan och den Bottleneck John jag tidigare mött.

Ljudbilden på ”All Around Man” är så full av stämningar och känslor och alla de unika instrument som används kommer så fram i inspelningarna. Johan sjunger med kraft och känsla och den intima inspelningen lyfter fram hans starka röst. Gitarrspelet tar aldrig över för mycket men finns där och imponerar både i finliret och i samspelet med röst och övriga instrument. Runt omkring Johan finns skickliga medmusikanter, med samma rötter i Jämtland som Johan, som bidrar med orgel, fiol, mandolin, trummor, munspel, tuba och mer gitarr. Och i texthäftet står det noga dokumenterat exakt vilka instrument Johan spelar på i den låten.

Ibland blir blues med tydliga rötter i början av 1900-talet för mycket kalenderbitarsnack. Och visst, här skrivs det om både gamla glömda låtskrivare och udda stränginstrument på ett sätt som borde tillfredställa den mest vetgirige. Men om man struntar i allt det där och bara lyssnar. Ja, herregud vilken skön lyssning det är. Makalösa luftiga arrangemang som faktiskt känns väldigt mycket 2013, stor variation i låtvalet i både tempo och stil, känsloladdad sång och ett genomtänkt utsmyckande av låtarna.

Det spelar ingen roll om det är gamla standards, Johans egna låtar eller egensinniga covers på Tom Waits, Etta James och Whitesnake så griper varenda spår tag i lyssnaren. Inte en enda låt skulle jag vilja välja bort. Och hur ofta känner man det med ett album på 14 låtar?

Det här är så imponerande - och så väldigt bra. Och förlåt Johan Eliasson, men riktigt så här lyckat hade jag nog aldrig trott att det skulle vara. ”All Around Man” är rootsig blues av världsklass. Och Opus 3 och Johan har skapat ett så varierat och genomfört album med Bottleneck John som det redan har börjat hyllas och pratas om bland bluesexperter i hela världen, ja den är till och med omskriven i Kina.

Blues från Litsdeltat brukar han kalla sin musik, så här mycket har det aldrig svängt om Lit…

/Christer B. Jarlås