Hallström, Peter
Brev från en förlorad son
(Carpe Diem/Naxos)

Man kan debutera på många sätt. Peter Hallström må debutera som soloartist med detta album. Men han är sedan många år en av landets bästa och mest etablerade låtskrivare. Han har bland annat ”Håll mitt hjärta”, ”I Remember Love” och ”Kärleksvisan” på sitt samvete.

Det här är hans albumdebut i en mogen ålder. Men det är också ett mycket moget och modigt album. Det är en naken och uppriktig ton rakt igenom hela albumet. Producerande Sven Lindvall har skapat en ljudbild som kräver bra högtalare och hög volym för att verkligen komma till sin rätt. Men om man ger albumet detta så får man ett album som berör, musiken har ett skönt gungande sug i en slags korsning av soul och gospel, och Peters röst har många berörande nyanser.

Orden på låtarna har skrivits i samarbete med Peter LeMarc, fyra låtar, Sarah Dawn Finer, Kim Richey, Py Bäckman, Björn Skifs och Mauro Scocco. Samtliga är artister som Peter under åren samarbetat en hel del med. Och en låt som titellåten är så stark i allt och man behöver inte känna till Peters bakgrund och slit med att frigöra sig från Pingstkyrkan för att gripas, det är mer allmängiltigt än så. Och den flitigt radiospelade ”Salig för en stund” är raka motsatsen – årets kanske finaste feelgood-låt.

Albumet innehåller också tre av Peters finaste stunder som ursprungligen skapades för andra. Men hans egna versioner av ”Kärleksvisan”, ”Håll mitt hjärta” och ”Viskar en bön” är som att höra låtarna på nytt. Lyssna bara på den nästan uttjatade ”Håll mitt hjärta”, den är så stark, så berörande och så mycket mer soul än Björn Skifs första version.

Detta är ett album som kräver tid och eftertanke. En hitmakare av format har i stället sökt sig till innerlighet och eftertanke. Och det är helt rätt. Peter sjunger med en röst som har drag någonstans mellan Göran Fristorp och Ted Gärdestad men han tillför själ och gospel. I andra stunder tänker jag på Elton Johns mest klassiska stunder. Musikerna är landets bästa och de låter som de gillar vad de gör.

Det här är ett album jag tror att många skulle behöva höra. I dagens svenska mediaverklighet är det svårt att nå ut. Men efter alla radiospelningar av ”Salig för en stund” finns alla förutsättningar.

/Christer B. Jarlås